Overslaan en naar de inhoud gaan
Advieslijn 03 808 22 99

Je assistent tewerkstellen via sociaal secretariaat

De inhoud van deze pagina is bijgewerkt op 8 april 2024.

Heb je een PAB of PVB en wil je een assistent in dienst nemen? Zelf werkgever worden van je assistent is de voordeligste optie als je je assistent een loon wil geven. Een sociaal secretariaat helpt je daarmee.

Wat is een sociaal secretariaat

Wil je één of meerdere persoonlijke assistenten in loondienst nemen? Dan word je zelf werkgever. Als werkgever heb je een aantal plichten. Om je te ondersteunen bij het nakomen van die plichten, doe je een beroep op een sociaal secretariaat. Het sociaal secretariaat staat je administratief en juridisch bij in je rol als werkgever.

Een sociaal secretariaat:

  • start je werkgeversdossier op en helpt je bij het opstellen van een overeenkomst.
  • berekent hoeveel loon je je assistent kan geven met je budget en maakt een simulatie van de totale loonkost.
  • berekent de lonen en zorgt ervoor dat ze maandelijks worden betaald.
  • berekent de sociale bijdragen en bedrijfsvoorheffing en stort die door naar de overheid.
  • informeert je over je rechten en plichten als werkgever en geeft je juridisch advies over zaken zoals aanwerving, afwezigheid en ontslag.

TIP! Een sociaal secretariaat dat goed op de hoogte is van de PAB- en PVB-wetgeving is Securex. Als lid van Onafhankelijk Leven krijg je hier een voordeeltarief.

Waarom zelf werkgever worden

Heb je een assistent gevonden die je voor een lange tijd wil tewerkstellen? En wil je je assistent bovendien een loon betalen waarmee die ook pensioen- en vakantierechten opbouwt? Word dan zelf werkgever van je assistent met de hulp van een sociaal secretariaat. Dat kost jou minder dan een assistent tewerkstellen via een interimkantoor.

Wie mag voor je werken

Iedereen ouder dan 16 jaar (15 jaar onder bepaalde voorwaarden) mag als persoonlijke assistent werken.

LET OP! Is de assistent minderjarig? Dan moeten de ouders een machtiging geven waarin ze zich akkoord verklaren.

Meestal werkt een assistent met een arbeidsovereenkomst. Maar dat is niet altijd zo. Wil je een gezins- of familielid tot de tweede graad tewerkstellen zoals je ouders, partner of broer of zus? Of is je assistent ook de budgethouder van je PAB of PVB? Dan werkt die met een takenovereenkomst.

Kostprijs

Je moet rekening houden met volgende kosten van je assistent:

Daarnaast moet je een arbeidsongevallenverzekering afsluiten. Die dekt de medische kosten en het verlies van inkomen als je assistent arbeidsongeschikt geraakt door een ongeval op het werk of onderweg van of naar huis.

Werkt je assistent met een arbeidsovereenkomst? Dan moet je je ook aansluiten bij een Externe Dienst voor Preventie en Bescherming op het Werk, kortweg de ‘preventiedienst’. Bij een takenovereenkomst is dat niet verplicht. Die dienst ondersteunt je als werkgever om de gezondheid, veiligheid en het welzijn van je werknemer te verzekeren en helpt je met administratieve taken bij een arbeidsongeval.

Heb je op het einde van het jaar budget over? Dan kan je je assistent ook een eindejaarsgeschenk geven.

De tewerkstelling van je assistent betalen met je PAB of PVB

Hoe schakel je nu een assistent in via een sociaal secretariaat? Contacteer eerst een sociaal secretariaat en bezorg hun de brief ‘Terugvorderbaar voorschot – Betaalbewijs – Persoonlijk budget’. Daarin staat wie de budgethouder is en dus zal optreden als werkgever. Het sociaal secretariaat heeft die brief nodig als bewijs voor de Rijksdienst Sociale Zekerheid (RSZ).

Sluit daarna een overeenkomst af met je assistent en registreer die via MijnVAPH.

  • Een arbeidsovereenkomst registreer je onder het type ‘met een individuele begeleider of student in loonverband’
  • Een takenovereenkomst registreer je onder het type ‘met een familie- of gezinslid tot de tweede graad’.

Geef ook je ondernemingsnummer door via MijnVAPH (via ‘Overzicht’).

LET OP! Kies het juiste type overeenkomst. Alleen met een arbeidsovereenkomst krijg je VIA-middelen. Kies je het foute type? Dan ontvang je geen VIA-middelen terwijl je daar wel recht op hebt, of ontvang je wel VIA-middelen terwijl je er geen recht op hebt. Achteraf kan dat voor problemen zorgen.

Naast een overeenkomst met je assistent, heb je ook een overeenkomst met het sociaal secretariaat, de arbeidsongevallenverzekering, Externe Dienst voor Preventie en Bescherming op het Werk en leverancier van de maaltijdcheques. Die overeenkomsten registreer je niet. Die kosten dien je in op de geregistreerde arbeids- of takenovereenkomst van je assistent. In de PAB-richtlijnen en PVB-bestedingsregels lees je welke kosten je kan indienen.

Lid van Onafhankelijk Leven?
Contacteer onze advieslijn

De advieslijn is gratis voor al onze betalende leden. Onze deskundige advieslijnmedewerkers staan alle werkdagen voor je klaar: telefonisch en per mail. Op woensdag is er een avondpermanentie.