Advieslijn 03 808 22 99

Hoe start ik met mijn PAB?

Kreeg je een terbeschikkingsstellingsbrief met een PAB voor je zoon of dochter? Dit is de officiële brief van het Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap (VAPH) waarin staat op welk bedrag je per jaar recht hebt.

Vanaf nu heb je 4 maanden de tijd om je budget op te starten.

Vraag een gratis opstartpakket aan

Je hebt recht op een gratis opstartpakket ter waarde van 800€. In dit pakket zitten coachingsessies waarin we je uitleggen hoe je begint met een persoonlijk assistentiebudget, wat de mogelijkheden zijn en hoe je je budget zo goed mogelijk kan besteden. 

  • Je ontvangt meteen onze opstartbrochure via mail
  • Per post bezorgen we je een mooie, handige opstartmap met alle info die je nodig hebt.
  • Eén van onze coaches contacteert jou. We voorzien voor jou een gratis opstarttraject ter waarde van 800€. Een coach start jouw dossier op en bekijkt met jou hoe je jouw budget zo goed mogelijk kan inzetten. 

Klik hier om je gratis opstartpakket aan te vragen

Opstarten in 5 stappen

Na de toekenning krijg je 4 maanden om te starten. Maak je een afspraak met een van onze coaches? Dan telt dit mee om je PAB op te starten.

Opstarten met je PAB doe je in 5 stappen:

  1. Open een zichtrekening bij voorkeur op naam van de budgethouder. Daarop wordt het terugvorderbaar voorschot gestort.
  2. Sluit een assistentieovereenkomst. Meer informatie over deze zoektocht en mogelijke overeenkomsten met persoonlijke assistenten lees je hier of bekijk onze webinar Eerst Hulp bij afsluiten van een overeenkomst met een persoonlijk assistent.
  3. Vul het formulier in Persoonlijke-assistentiebudget starten met cash.
  4. Doe je beroep op schoolaanvullende of schoolvervangende dagopvang met een multifunctioneel centrum (MFC)? Vul het formulier in Melding combinatie persoonlijke–assistentiebudget (PAB) met andere zorgvormen.  Een deel van het PAB zal verminderd worden volgens het aantal dagdelen dat je zoon of dochter beroep doet op ondersteuning van het MFC. 
  5. Registreer je eerste overeenkomst: Overeenkomst registreren voor de besteding van uw persoonlijke-assisentiebudget

Deze formulieren vind je terug in de terbeschikkingstellings brief die je van het VAPH hebt gekregen. Je kan de formulieren per post of per e-mail terugsturen, maar je kan ze ook onmiddellijk ingeven in het e-loket mijnvaph.be. Op de website van het VAPH wordt stap per stap uitgelegd hoe je via Mijnvaph het PAB kan opstarten of wacht hiervoor tot de PAB-coach langs komt. We helpen je graag verder. 

Wie is er budgethouder?

De budgethouder is de persoon met een handicap of zijn wettelijk vertegenwoordiger (ouder of bewindvoerder) aan wie het PAB nu is toegekend.De budgethouder bepaalt zelf waar, wanneer, hoe en door wie de zorg en ondersteuning wordt geboden en ondertekent alle documenten en overeenkomsten in het kader van dit PAB. Afhankelijk van de leeftijd van je zoon of dochter, treedt je als ouder zelf op als budgethouder of is je zoon of dochter zelf budgethouder.

  • Is je zoon of dochter minderjarig op het moment van de terbeschikkingstelling? Het VAPH beschouwt bij de terbeschikkingstelling van het PAB beide ouders automatisch als budgethouder. 1 ouder kan afstand doen van de rol als budgethouder om assistent te kunnen worden.
  • Ben je alleenstaande ouder of is er maar 1 ouder in leven of gekend van je minderjarige zoon of dochter? Dan beschouwt het VAPH deze ene ouder als budgethouder. Meer informatie over de combinatie van de rol als budgethouder en assistent lees je hier
  • Is je zoon of dochter meerderjarig op het moment van de terbeschikkingstelling en is er geen bewindvoering vastgelegd via een vrederechter? Dan beschouwt het VAPH de jongere met handicap als budgethouder. 
  • Is je zoon of dochter meerderjarig op het moment van de terbeschikkingstellign en is er bewindvoering vastgelegd via een vrederechter? Dan is de bewindvoerder (of bewindvoerders) budgethouder. 

Uitbetaling van je PAB: terugvorderbaar voorschot en budget

Heb je alle documenten aan Team Budgetbesteding van het VAPH bezorgd? Dan krijg je een eerste storting op de PAB-rekening.

  • Je krijgt een voorschot van het PAB gestort op je zichtrekening nadat je de eerste overeenkomst met je assistent hebt ingediend bij VAPH. Dat voorschot noemen we het terugvorderbaar voorschot. Het is 3/12de van je budget.
  • Jouw volledige budget (12/12) staat vast bij het VAPH. Het terugvorderbaar voorschot is dus geen deel van je budget, wel een "lening" zodat je binnenkomende facturen van assistentie of zorg kan betalen (en niet met eigen middelen moet voorschieten). 
  • Gebruikte je het terugvorderbaar voorschot bijna volledig op? Dan is het tijd om de betaalde facturen door te sturen naar het VAPH. Dit kan via een kostenstaat of via mijnvaph.be
  • De hoogte van het terugvorderbaar voorschot moet op je PAB-rekening staan op het moment dat alle ingediende kosten zijn terugbetaald. Als je PAB stopt, moet je dit terugvorderbaar voorschot kunnen teruggeven aan het VAPH.

Lid worden

Als lid van Onafhanklijk Leven vzw geniet je van interessante voordelen.

Ontdek de voordelen

Ontvang onze laatste nieuwtjes

Door jouw gegevens in te vullen, ga je akkoord met onze privacy policy.

Volg ons via social media

Klik hier en praat met ons mee

Om de gebruikerservaring van deze site te verbeteren gebruikt deze website cookies.

Akkoord