Advieslijn 03 808 22 99

Hoe start ik met mijn PAB?

Kreeg je een terbeschikkingsstellingsbrief met een PAB voor je zoon of dochter? Dit is de officiële brief van het Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap (VAPH) waarin staat op welk bedrag je per jaar recht hebt.

Vanaf nu heb je 4 maanden de tijd om je budget op te starten.

Vraag een gratis opstartpakket aan

Je hebt een waardebon ontvangen waarmee je gratis ons opstartpakket kan bestellen. Daarin leggen we je uit hoe begin je met een persoonlijk assistentiebudget, wat de mogelijkheden zijn en hoe je je budget zo goed mogelijk kan besteden. 

  • Je ontvangt meteen onze opstartbrochure en handige video.
  • Per post bezorgen we je een mooie, handige opstartmap met alle info die je nodig hebt.
  • Onze opstartcoach Marieke contacteert jou. Ze start jouw dossier op en bekijkt met jou hoe je jouw budget zo goed mogelijk kan inzetten. We werken volledig coronaproof. We kunnen op afstand starten, en van zodra de coronarichtlijnen het opnieuw toelaten, komen we bij jou langs. Dan respecteren we steeds de coronarichtlijnen.

Klik hier om je gratis opstartpakket aan te vragen

Opstarten in 5 stappen

Na de toekenning krijg je 4 maanden om te starten. Maak je een afspraak met een van onze coaches? Dan telt dit mee om je PAB op te starten.

Zit je kind op internaat in een multifuncitoneel centrum (MFC)? Dan moet hij of zij het internaat verlaten. Wil je dat je kind het schooljaar afmaakt in de vertrouwde school, dan kan je uitstel vragen. Dat mag tot juli van het lopende schooljaar.

Opstarten met je PAB doe je in 5 stappen:

  1. Open een zichtrekening op naam van je kind. Daarop wordt het PAB gestort.
  2. Sluit een assistentieovereenkomst.
  3. Vul het formulier in Persoonlijke-assistentiebudget starten met cash.
  4. Combineer je een zorgvorm zoals schoolaanvullende of schoolvervangende dagopvang met een multifunctioneel centrum (MFC)? Vul het formulier in Melding combinatie persoonlijke–assistentiebudget (PAB) met andere zorgvormen.  
  5. Registreer je eerste overeenkomst: Overeenkomst registreren voor de besteding van uw persoonlijke-assisentiebudget

Deze formulieren vind je terug in de terbeschikkingstellings brief die je van het VAPH hebt gekregen. Je kan de formulieren per post of per e-mail terugsturen, maar je kan ze ook onmiddellijk ingeven in het e-loket mijnvaph.be

Vind een assistent

Met je PAB kan je een persoonlijke assistent inschakelen voor de ondersteuning van je kind. Nog op zoek naar een goeie assistent? Kijk eens op www.zorgwijs.be of contacteer interimkantoor Agilitas.

Uitbetaling van je PAB: terugvorderbaar voorschot en budget

Heb je alle documenten aan Team Budgetbesteding van het VAPH bezorgd? Dan krijg je een eerste storting op de PAB-rekening.

  • Je krijgt een voorschot van het PAB gestort op je zichtrekening nadat je de eerste overeenkomst met je assistent hebt ingediend bij VAPH. Dat voorschot noemen we het terugvorderbaar voorschot. Het is 3/12de van je budget.
  • Jouw volledige budget (12/12) staat vast bij het VAPH. Het terugvorderbaar voorschot is dus geen deel van je budget, wel een "lening" zodat je binnenkomende facturen van assistentie of zorg kan betalen (en niet met eigen middelen moet voorschieten). 
  • Gebruikte je het terugvorderbaar voorschot bijna volledig op? Dan is het tijd om de betaalde facturen door te sturen naar het VAPH. Dit kan via een kostenstaat of via mijnvaph.be
  • Het terugvorderbaar voorschot moet op je PAB-rekening staan op het moment dat alle ingediende kosten zijn terugbetaald. Als je PAB stopt, moet je dit TVV kunnen teruggeven.

Lid worden

Als lid van Onafhanklijk Leven vzw geniet je van interessante voordelen.

Ontdek de voordelen

Ontvang onze laatste nieuwtjes

Door jouw gegevens in te vullen, ga je akkoord met onze privacy policy.

Volg ons via social media

Klik hier en praat met ons mee

Om de gebruikerservaring van deze site te verbeteren gebruikt deze website cookies.

Akkoord