Advieslijn 03 808 22 99

Hoe start ik met mijn PAB?

Je ontving een terbeschikkingstellingsbrief van het Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap (VAPH)? Goed nieuws. Dan start je zoon of dochter met een PAB.

Een PAB is een persoonlijk assistentiebudget voor minderjarigen. Het is een som geld dat je krijgt van de overheid om de ondersteuning voor je zoon of dochter met een handicap te betalen. Je krijgt 3 maand de tijd om je PAB op te starten.

Start met je budget

Jouw zoon of dochter kreeg net een persoonlijk assistentiebudget (PAB) toegekend. 

Maar wat doe je nu? Hoe sluit je een eerste overeenkomst af? Wat zijn je mogelijkheden? En hoe gebruik je het budget optimaal?

Als erkende bijstandsorganisatie kreeg Onafhankelijk Leven de opdracht van het VAPH om jou te helpen bij de opstart en besteding van je PAB.

Kies voor een gratis opstartpakket voor minderjarigen

Het opstartpakket van Onafhankelijk Leven helpt je op weg met je budget. Je krijgt het gratis met de waardebon van het VAPH. Die waardebon zit bij je terbeschikkingstellingsbrief. vraag snel naar je pakket:

  • Vraag je gratis opstartpakket via advies@onafhankelijkleven.be of bel 03 808 22 99;
  • Krijg je persoonlijke opstartmap met alle info die je nodig hebt;
  • Een expert komt aan huis en zorgt dat je aan de slag kan.

Klik en vraag je gratis opstartpakket aan

Start eenvoudig op in 5 stappen

Vanaf de toekenning van het budget heb je 3 maanden de tijd om te starten met je PAB. Kinderen krijgen de kans om het schooljaar nog af te maken op de school of in het internaat waar ze verblijven. Daarom kan er uitstel worden gevraagd tot juli van het lopende schooljaar.

  1. Maak een nieuwe zichtrekening op naam van de budgethouder of persoon met een handicap. Hierop zal het PAB gestort worden.
  2. Sluit overeenkomsten af in het kader van ondersteuning met de personen en organisaties die je ondersteunen. Alle opties vind je hier.
  3. Maak een kopie van alle overeenkomsten en stuur deze naar het VAPH.
  4. Vul het formulier 'Gegevens van de budgethouder en van het rekeningnummer bij een persoonlijke assistentiebudget' in en stuur het per post op naar het VAPH.
  5. Vul het formulier 'Melding van de combinatie van het persoonlijke assistentiebudget met andere zorgvormen' in en stuur het per post op naar het VAPH. Dit moet ook worden ingevuld als je geen gebruik maakt van andere zorgvormen.

Stap voor stap alles nalezen? Klik hier en download de infofiche: hoe start ik mijn PAB op.

Vind een assistent

Als je met PAB mag starten, schakel dan een persoonlijke assistent in voor de ondersteuning van je zoon of dochter. Uiteraard kan de assistent ook een ouder, vriend of kennis zijn.
Zoek een assistent op de website www.zorgenassistentie.be of via Agilitas.

Uitbetaling van je PAB

Je PAB wordt pas gestort op je speciale PAB-rekening nadat je de eerste overeenkomst met je assistent opstuurt naar het VAPH. Je krijgt het geld daarbij niet in één keer. Dat gebeurt via het systeem van werkkapitaal. Je krijgt eenmalig 5/12e van het budget dat je in cash zal besteden op de rekening. Elke keer als je kosten declareert, wordt de rekening aangezuiverd tot je volledige PAB besteed werd. 

Lid worden

Als lid van Onafhanklijk Leven vzw geniet je van interessante voordelen.

Ontdek de voordelen

Ontvang onze laatste nieuwtjes

Door jouw gegevens in te vullen, ga je akkoord met onze privacy policy.

Volg ons via social media

Klik hier en praat met ons mee

Om de gebruikerservaring van deze site te verbeteren gebruikt deze website cookies.

Akkoord