Vanaf 18 jaar is de persoon met handicap zelf budgethouder, behalve als er een bewindvoerder of een zorgvolmacht is.
De budgethouder beslist waar, wanneer, hoe en door wie er zorg en ondersteuning wordt geboden.
De budgethouder is ook verantwoordelijk voor het beheer van het PVB. Dat wil zeggen dat de budgethouder de overeenkomsten ondertekent en aan het VAPH verantwoordt hoe het PVB wordt besteed.
Als je een persoonlijke assistent in dienst neemt via een sociaal secretariaat, treedt de budgethouder op als werkgever van die assistent.
De budgethouder ondertekent alle overeenkomsten. Zijn er twee budgethouders? Dan is het voldoende dat één van de twee budgethouders de overeenkomsten ondertekent.
Wie ondertekent, kiezen de budgethouders zelf. Behalve als er een bewindvoerder over de goederen is. Dan moet die zeker ondertekenen. En is er een bewindvoerder over de persoon óf een bewindvoerder over de goederen? Dan moeten zowel de bewindvoerder als de persoon met de handicap ondertekenen.
De budgethouder moet aan het VAPH verantwoorden hoe het budget wordt besteed. De budgetrekening staat daarom bij voorkeur op naam van de budgethouder.
Zijn er twee budgethouders? Dan neemt één van de twee de PVB-administratie op zich. De budgethouders mogen onderling afspreken wie dat is, behalve in één van deze drie situaties:
Wil je een persoonlijke assistent in dienst nemen via een sociaal secretariaat? Dan word je werkgever van die assistent en heb je een ondernemingsnummer nodig. Lees hier meer over je verplichtingen als werkgever.
Je mag je rol als budgethouder combineren met een rol als assistent via:
Sinds 2024 kan je als budgethouder ook eenvoudiger via een sociaal secretariaat werken:
LET OP! Ben je als enige budgethouder voor een volwassene met handicap en werk je als assistent voor die persoon? En doe je dat met een arbeidsovereenkomst of via een interimkantoor? Vanaf 2025 mag die combinatie niet meer. Als je al een arbeidsovereenkomst hebt, mag die in 2025 wel nog doorlopen zolang je niets wijzigt aan de overeenkomst.