Overslaan en naar de inhoud gaan
Advieslijn 03 808 22 99

Interimkantoor

De inhoud van deze pagina is bijgewerkt op 25 april 2024.

Heb je een PAB of PVB en wil je een assistent in dienst nemen? Maar zie je het niet zitten om zelf werkgever te worden van die assistent? Of heb je moeite om een assistent te vinden? Dan kan je terecht bij een interimkantoor.

Wat is een interimkantoor

Wil je één of meerdere assistenten een loon betalen, maar zie je het niet zitten om zelf werkgever te worden? Of vind je geen assistent? Dan kan je een beroep doen op een interimkantoor.

Het interimkantoor treedt op als werkgever van je assistent en is verantwoordelijk voor de loonadministratie zoals de arbeidsovereenkomst, de maandelijkse loonberekeningen en de aangiftes aan de overheid.

Een assistent via interim werkt via dag- of weekcontracten.

Een interimkantoor kan een assistent zoeken voor jou, maar je mag ook zelf een assistent voorstellen. Als het interimkantoor voor jou een assistent heeft gevonden, betaal je wel iets meer en ben je verplicht om die assistent een aantal weken of maanden in dienst te houden.

TIP! Een voorbeeld van een interimkantoor dat goed op de hoogte is van de PAB- en PVB-wetgeving is Agilitas Care. Als lid van Onafhankelijk Leven betaal je een voordeeltarief.

Waarom kiezen voor een interimkantoor

Werken via interim is flexibel. De assistent werkt met dag- of weekcontracten. Dat kan handig zijn als je eerst een ‘testperiode’ wil of als je een assistent voor een korte periode zoekt, bijvoorbeeld bij ziekte van je vaste assistent.

Maar ook als je moeite hebt om zelf een assistent te vinden of als je zelf zo weinig mogelijk administratie wil, kan een interimkantoor een uitkomst bieden.

Wie mag voor je werken via interim

Iedereen ouder dan 16 jaar (15 jaar onder bepaalde voorwaarden) kan werken als assistent via interim. Ook familie- en gezinsleden.

LET OP! Ben je als enige budgethouder voor iemand met een handicap en wil je voor die persoon via interim werken? Vanaf 1 januari 2025 kan dat niet meer. Alleenstaande ouders mogen dus niet meer via interim voor hun minderjarige kinderen werken. Dat geldt ook voor mensen die als enige bewindvoerder zijn of lasthebber via een zorgvolmacht voor volwassenen met een handicap. Je kan in deze situaties wel werken met een takenovereenkomst via een sociaal secretariaat.

Kostprijs

Als je assistent werkt via interim, hou je je aan het Gewaarborgd Gemiddeld Minimum Maandinkomen (GGMM). Het vakantiegeld wordt wekelijks met het loon verrekend.

Een assistent via interim heeft ook recht op een eindejaarspremie, maar je hoeft de premie niet zelf te betalen: het Sociaal Fonds voor Uitzendkrachten betaalt dat uit. Wil je je assistent via interim nog wat extra geven bovenop de eindejaarspremie? Dan kan je je assistent ook een eenmalige premie geven.

Een assistent via interim betalen met je PAB of PVB

Eerst sluit je een overeenkomst af met het interimkantoor. Die overeenkomst registreer je via MijnVAPH onder het type 'met een interimkantoor'. Daarna breng je de facturen in onder de goedgekeurde overeenkomst met het interimkantoor.

LET OP! Heb je meerdere assistenten in dienst via interim? Je registreert één overeenkomst met het interimkantoor. Daarop dien je de facturen voor al je assistenten in.

Lid van Onafhankelijk Leven?
Contacteer onze advieslijn

De advieslijn is gratis voor al onze betalende leden. Onze deskundige advieslijnmedewerkers staan alle werkdagen voor je klaar: telefonisch en per mail. Op woensdag is er een avondpermanentie.