Overslaan en naar de inhoud gaan
Advieslijn 03 808 22 99

Hoe start ik met mijn PVB?

De inhoud van deze pagina is bijgewerkt op 26 april 2024.

Kreeg je een brief van het VAPH waarin staat dat je mag starten met je PVB? Dat is goed nieuws. Na de toekenning krijg je 4 maanden om te starten. Volg deze 5 stappen om vlot van start te gaan.

Stap 1: Vraag je gratis opstartpakket aan

Kreeg je voor het eerst een PVB? Dan heb je recht op een gratis opstartpakket.

  • Je krijgt onze PVB-opstartbrochure via mail.
  • Je ontvangt per post een mooie, handige opstartmap met alle info die je nodig hebt.
  • Onze coaches helpen je op weg in twee gratis sessies.

Stap 2: Open een PVB-rekening

Voordat je kosten kan betalen met je PVB moet je een nieuwe zichtrekening openen die je alleen voor je PVB gebruikt. De rekening staat bij voorkeur op naam van de budgethouder.

Stap 3: Sluit een overeenkomst

Ga op zoek naar een zorgaanbieder om je te ondersteunen. Gevonden? Sluit daar eerst een schriftelijke overeenkomst mee af met.

Een overeenkomst moet gegevens over de budgethouder, zorgaanbieder en ondersteuning bevatten. Je vindt in de PVB-bestedingsregels terug wat er juist moet in staan. Zonder goedgekeurde overeenkomst mag je de zorgaanbieder niet met je PVB betalen.

Heeft je zorgaanbieder geen eigen overeenkomst? Vraag een modelovereenkomst via de advieslijn.

Wil je een overeenkomst afsluiten met een vergunde zorgaanbieder? Lees hier meer over de overeenkomst met een vergunde zorgaanbieder.

Stap 4: Registreer je eerste overeenkomst

Binnen de 4 maanden na de toekenning van je PVB moet je een eerste overeenkomst registreren.

Betaal je je zorgaanbieder in cash? Dan registreer je de gegevens van je schriftelijke overeenkomst bij het VAPH op MijnVAPH of via het formulier ‘Een overeenkomst registreren voor de besteding van uw persoonsvolgend budget’. Keurt het VAPH je overeenkomst goed? Dan is je budget officieel opgestart.

Betaal je je zorgaanbieder in voucher? Dan registreert de zorgaanbieder de overeenkomst. Je hoeft zelf niks te doen.

Lees hier meer over het verschil tussen cash en voucher.

Stap 5: Vraag je terugvorderbaar voorschot op

Betaal je je zorgaanbieder in cash? Zodra je eerste overeenkomst is goedgekeurd, kan je het terugvorderbaar voorschot (TVV) opvragen.

Het TVV is gelijk aan 3/12 van je budget. Het is géén deel van je budget, maar een financiële buffer om facturen mee te betalen.

Waarom is er een TVV? Het VAPH stort een budget nooit rechtstreeks op een budgetrekening, maar betaalt gemaakte kosten terug tot de hoogte van je budget. Je kan dus pas een kost indienen bij het VAPH nadat je de factuur eerst zelf betaalde. Dankzij het TVV moet je dat niet met je eigen geld doen. Als je stopt met je PVB, moet je het TVV terugbetalen aan het VAPH. Lees hier meer over hoe je kosten met je PVB betaalt.

Het TVV vraag je op via MijnVAPH (via ‘Overzicht’) of via het formulier ‘persoonsvolgend budget starten met besteding in cash’. Voeg bij het formulier een bewijs van de bank toe dat je een zichtrekening hebt geopend. Is er een bewindvoerder of (zorg)volmacht? Voeg dan ook het vonnis van de rechtbank of de volmacht toe.

LET OP! Betaal je je zorgaanbieder(s) in voucher? Als je niet in cash werkt, hoef je het TVV niet op te vragen. Het VAPH stort het afgesproken budget onmiddellijk door naar de zorgaanbieder. Je hoeft dus zelf geen facturen te betalen.

Lid van Onafhankelijk Leven?
Contacteer onze advieslijn

De advieslijn is gratis voor al onze betalende leden. Onze deskundige advieslijnmedewerkers staan alle werkdagen voor je klaar: telefonisch en per mail. Op woensdag is er een avondpermanentie.