Op 1 september start het nieuwe schooljaar. De meeste leerlingen vertrekken met een boekentas, brooddoos en pennenzak. Sommige kinderen nemen ook hun persoonlijke assistent mee. Hoe dat in zijn werk gaat? We leggen het graag voor je uit.
Als leerlingen met een handicap les volgen in het regulier onderwijs, kunnen ze vaak de ondersteuning van een persoonlijke assistent gebruiken. Heeft je kind een persoonlijke-assistentiebudget (PAB)? Dan kan je het budget daarvoor inzetten.
Met een PAB kan je assistenten aanwerven. Je mag die assistenten thuis inzetten, maar ook op school.
Voor het VAPH maakt het niet uit onder welke overeenkomst je assistent werkt, zolang het een overeenkomst is die in de PAB-richtlijnen staat. Je kan bijvoorbeeld werken met een vrijwilliger, een zelfstandige, iemand die werkt via deeleconomie of een persoonlijke assistent via een sociaal secretariaat.
Ook voor het takenpakket kijk je in de PAB-richtlijnen. Op school gaat het vaak om heel concrete ondersteuning, zoals:
In België leggen de Grondwet, Antidiscriminatiewet en het Gelijkekansendecreet vast dat scholen redelijke aanpassingen moeten voorzien.
Een redelijke aanpassing is een maatregel die nodig is om een leerling met een handicap effectief te laten deelnemen aan het onderwijs, zolang het geen onevenredige belasting vormt voor de school.
Dat een persoonlijke assistent een leerling met een handicap mag ondersteunen, is hier een perfect voorbeeld van. Deze assistent haalt drempels weg die anders de deelname moeilijker maken. Zo kan een leerling veilig naar het toilet, notities bijhouden, zich verplaatsen door de school en deelnemen aan schoolactiviteiten.
Dat leerlingen met een handicap kunnen meedoen in een reguliere school is ontzettend belangrijk. Niet alleen voor de leerlingen zelf, maar voor de hele samenleving. Een school waar kinderen met en zonder handicap samen leren en spelen, legt de basis voor een inclusieve samenleving. Kinderen leren van jongs af aan dat iedereen meetelt. Als ze volwassen zijn, vinden ze het vanzelfsprekend dat mensen met een handicap niet worden uitgesloten.
Wat persoonlijke assistenten kunnen betekenen op school, zie je ook in het verhaal van Bert Vanierschot.
Bert heeft cerebrale parese en de ziekte van Crohn. Hij werd in het eerste leerjaar geweigerd omdat hij geen pen kon vasthouden. Gelukkig vond hij daarna een school en leerkrachten die wel mee naar oplossingen zochten. Vandaag staat hij met zijn diploma Sociaal Werk in handen.