Het ondersteuningsplan is een document waarin je je zorgvraag verduidelijkt. Het heeft vijf delen.
In je ondersteuningsplan moet je zeker deze drie vragen beantwoorden:
Je kan zelf het ondersteuningsplan invullen en indienen. Maar je kan ook hulp vragen aan verschillende mensen of instanties, zoals vrienden, familie, de maatschappelijk werker van je ziekenfonds, een gebruikersorganisatie of een Dienst Ondersteuningsplan (DOP).
Stel je je ondersteuningsplan alleen op? Doe dit zeer grondig. Anders aanvaardt het VAPH je ondersteuningsplan niet.
Als je hulp krijgt van een Dienst Ondersteuningsplan (DOP) of de maatschappelijk werker van je ziekenfonds, zal het VAPH alleen controleren of het plan compleet is. Als dat zo is, wordt het automatisch goedgekeurd.
Een Dienst Ondersteuningsplan (DOP) is er speciaal om te helpen met het verduidelijken van zorgvragen. Een DOP kijkt samen met jou, en de mensen die voor jou belangrijk zijn, naar hoe jij je toekomst ziet. De dienst luistert naar je vragen, wensen, mogelijkheden en bezorgdheden.
Het resultaat is een ondersteuningsplan. Hierin staat welke diensten of mensen jou kunnen helpen je toekomstplannen te realiseren, met de juiste ondersteuning. Het PVB is daar slechts een onderdeel van. De DOP kijkt breder dan alleen naar het PVB en zoekt ook naar andere oplossingen voor je zorgvraag.
De DOP begeleidt je maximaal 12 maanden om
De hulpverlening van de DOP is gratis.
De dienst maatschappelijk werk (DMW) van het ziekenfonds is er voor mensen die een handicap hebben of (langdurig) ziek zijn en voor ouderen.
Een PVB aanvragen via de DMW van je ziekenfonds is minder intensief dan bij een DOP. Dat komt omdat de DMW een ondersteuningsplan met jou opmaakt specifiek voor de aanvraag van een PVB.
Maar deze dienst doet meer dan alleen PVB-aanvragen. Je kan er ook hulp krijgen bij:
De dienstverlening van de DMW van je mutualiteit is gratis.