Overslaan en naar de inhoud gaan
Advieslijn 03 808 22 99

Ondersteuningsplan

De inhoud van deze pagina is bijgewerkt op 25 april 2024.

Het ondersteuningsplan maakt deel uit van de PVB-aanvraagprocedure. Hierin leg je uit welke hulp je nodig hebt.

Wat is een ondersteuningsplan

Het ondersteuningsplan is een document waarin je je zorgvraag verduidelijkt. Het heeft vijf delen.

  1. Je gegevens
  2. Je huidige situatie
  3. Welke zorg en ondersteuning je wilt
  4. Hoe je te werk bent gegaan bij het verduidelijken van je zorgvraag
  5. Hoe dringend je het budget nodig hebt

In je ondersteuningsplan moet je zeker deze drie vragen beantwoorden:

  1. Hoe ondersteunt je direct netwerk (je gezin, vrienden, buren en collega’s) je?
  2. Welke ondersteuning kan je directe netwerk je niet bieden? Zijn er dan reguliere diensten zoals gezinshulp of thuisverpleging die dat kunnen doen?
  3. Heb je nood aan handicapspecifieke ondersteuning van een dienst of voorziening van het VAPH?

Wie vult in

Je kan zelf het ondersteuningsplan invullen en indienen. Maar je kan ook hulp vragen aan verschillende mensen of instanties, zoals vrienden, familie, de maatschappelijk werker van je ziekenfonds, een gebruikersorganisatie of een Dienst Ondersteuningsplan (DOP).

Stel je je ondersteuningsplan alleen op? Doe dit zeer grondig. Anders aanvaardt het VAPH je ondersteuningsplan niet.

Als je hulp krijgt van een Dienst Ondersteuningsplan (DOP) of de maatschappelijk werker van je ziekenfonds, zal het VAPH alleen controleren of het plan compleet is. Als dat zo is, wordt het automatisch goedgekeurd.

Dienst Ondersteuningsplan

Een Dienst Ondersteuningsplan (DOP) is er speciaal om te helpen met het verduidelijken van zorgvragen. Een DOP kijkt samen met jou, en de mensen die voor jou belangrijk zijn, naar hoe jij je toekomst ziet. De dienst luistert naar je vragen, wensen, mogelijkheden en bezorgdheden.

Het resultaat is een ondersteuningsplan. Hierin staat welke diensten of mensen jou kunnen helpen je toekomstplannen te realiseren, met de juiste ondersteuning. Het PVB is daar slechts een onderdeel van. De DOP kijkt breder dan alleen naar het PVB en zoekt ook naar andere oplossingen voor je zorgvraag.

De DOP begeleidt je maximaal 12 maanden om

  • je sociaal netwerk te versterken
  • je vragen, wensen en bezorgdheden in kaart te brengen
  • gepaste ondersteuning te zoeken
  • een realistisch ondersteuningsplan op te stellen

De hulpverlening van de DOP is gratis.

Dienst maatschappelijk werk van het ziekenfonds

De dienst maatschappelijk werk (DMW) van het ziekenfonds is er voor mensen die een handicap hebben of (langdurig) ziek zijn en voor ouderen.

Een PVB aanvragen via de DMW van je ziekenfonds is minder intensief dan bij een DOP. Dat komt omdat de DMW een ondersteuningsplan met jou opmaakt specifiek voor de aanvraag van een PVB.

Maar deze dienst doet meer dan alleen PVB-aanvragen. Je kan er ook hulp krijgen bij:

  • de aanvraag van een tegemoetkoming bij de Federale Overheidsdienst Sociale Zaken
  • je inschrijving en aanvraag bij het Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap (VAPH)
  • opvolging van zorgvragen
  • begeleiding om zelfstandig te kunnen leven op verschillende gebieden

De dienstverlening van de DMW van je mutualiteit is gratis.

Hulp nodig

Lid van Onafhankelijk Leven?
Contacteer onze advieslijn

De advieslijn is gratis voor al onze betalende leden. Onze deskundige advieslijnmedewerkers staan alle werkdagen voor je klaar: telefonisch en per mail. Op woensdag is er een avondpermanentie.