Overslaan en naar de inhoud gaan
Advieslijn 03 808 22 99

Hoe betaal ik met mijn PAB?

De inhoud van deze pagina is bijgewerkt op 26 april 2024.

Het PAB is een budget dat je krijgt van het VAPH om zorg en ondersteuning te betalen voor je kind. De kosten die je met het PAB betaalt, moet je verantwoorden aan het VAPH. We leggen je uit hoe je dat doet.

Sluit een overeenkomst

Heb je een zorgaanbieder gevonden? Sluit daar dan een schriftelijke overeenkomst mee. Zonder overeenkomst mag je de zorgaanbieder niet met je PAB betalen. Heeft je zorgaanbieder geen eigen overeenkomst? Vraag een modelovereenkomst via de advieslijn.

Een overeenkomst moet gegevens over de budgethouder, zorgaanbieder en ondersteuning bevatten. Je vindt in de PAB-richtlijnen terug wat er juist in moet staan.

Registreer je overeenkomst

De gegevens van de schriftelijke overeenkomst registreer je binnen de 4 maanden na de startdatum van de overeenkomst via MijnVAPH of via het formulier ‘Een overeenkomst registreren voor de besteding van uw persoonlijke-assistentiebudget’.

LET OP! Het is niet voldoende om je schriftelijke overeenkomst door te sturen naar het VAPH. Je moet je overeenkomst registreren via het e-loket MijnVAPH of via het formulier.

Registreer je je overeenkomst meer dan 4 maanden na de startdatum? Dan kan je de kosten die je meer dan 4 maanden geleden maakte, niet betalen met je budget.

Voorbeeld: Je sluit een overeenkomst af op 1 april. Je moet de overeenkomst ten laatste registreren op 31 augustus. Maar je registreert de overeenkomst pas op 1 oktober. Dan kan je alleen de kosten terugbetaald krijgen vanaf 1 mei. De kosten die je maakte in april moet je met eigen centen betalen.

Is je overeenkomst geregistreerd? Het VAPH kijkt dan of je de ondersteuning mag betalen met je PAB. Zolang je overeenkomst niet is goed- of afgekeurd, staat je overeenkomst ‘in aanvraag’. Keurt het VAPH je overeenkomst goed? Dan komt de overeenkomst in de lijst met goedgekeurde overeenkomsten op MijnVAPH te staan.

TIP! Kreeg je een brief van het VAPH met de melding dat je overeenkomst niet in orde is? Of moet je extra informatie aan het VAPH bezorgen? Bel of mail de advieslijn. We helpen je graag verder en nemen indien nodig contact voor je op met het VAPH.

Betaal je kosten met de PAB-rekening

Als je overeenkomst is goedgekeurd, kan de zorgaanbieder starten met je ondersteuning te bieden. Daarvan ontvang je nadien facturen. Die facturen betaal je met het terugvorderbaar voorschot (TVV) op je PAB-rekening.

Het TVV is géén deel van je budget, maar een financiële buffer om facturen mee te betalen. Waarom is er een TVV? Het VAPH stort het budget nooit rechtstreeks op de PAB-rekening, maar betaalt gemaakte kosten terug tot de hoogte van dat budget. Je kan dus pas een kost indienen nadat je de factuur eerst zelf betaalde. Dankzij het TVV moet je dat niet met je eigen geld doen. Als je stopt met je PAB, moet je het TVV terugbetalen aan het VAPH.

Het TVV is gelijk aan 3/12 van je budget. Zorg ervoor dat er genoeg geld op je PAB-rekening staat om alle facturen voor de komende 2 tot 3 maanden te betalen. Als het TVV bijna op is, is het tijd om je laatste kosten in te dienen. Het VAPH zal die kosten dan terugbetalen op de PAB-rekening, zodat je TVV weer is aangevuld. Zo kan je de volgende facturen weer betalen.

Kreeg je net een PAB? Lees hier hoe je het TVV aanvraagt.

Dien je kosten in

Kosten dien je in via MijnVAPH of via de kostenstaat. Binnen de 30 kalenderdagen nadat je de kosten indiende, stort het VAPH het bedrag van je ingediende kosten terug op je PAB-rekening.

Het VAPH stort je kosten terug totdat je je volledige PAB hebt opgebruikt. Overschrijd je je budget? Dan betaalt het VAPH die kosten niet meer terug. Je ontvangt een brief met daarin het bedrag van de overschrijding. Dat bedrag stort je met privémiddelen op je PAB-rekening zodat je TVV weer volledig is.

Voorbeeld: Je hebt een budget van 20.000 euro. Je dient voor 21.000 euro aan kosten in. Je overschrijdt je budget met 1.000 euro. Je stort 1.000 euro van je privérekening naar de PAB-rekening.

LET OP! Je moet alle kosten van een bepaald kalenderjaar uiterlijk op 1 april van het daaropvolgende jaar bij het VAPH indienen. Voor kosten gemaakt in 2024 is de deadline 1 april 2025. Vraag bij je zorgaanbieder om ontbrekende facturen vóór de deadline te bezorgen. Want kosten die je indient na de deadline moet je met eigen centen betalen. Behalve als je kan aantonen dat:

  • de budgethouder gedurende de volledige maand maart voltijds opgenomen was (bijvoorbeeld in het ziekenhuis of psychiatrische instelling).
  • de factuur te laat is door de afrekening van het cashbudget bij het overlijden van de persoon met handicap.

Vrij besteedbaar deel

Een deel van je PAB kan je vrij besteden. Dat wil zeggen dat je geen facturen moet bijhouden of kosten moet indienen bij het VAPH. Het vrij besteedbaar deel (VBD) bedraagt 5% van je PAB.

LET OP! Het is een deel van je totale budget. Het komt er niet bovenop. Heb je je volledige budget nodig om zorg in te kopen? Dan kan je het VBD niet opvragen.

Het VBD is bedoeld om extra kosten, gerelateerd aan je ondersteuning, te betalen. Enkele voorbeelden van deze extra kosten zijn:

  • het parkeer- of toegangticket van een assistent
  • een maaltijd van de assistent die met je meegaat op restaurant
  • de verblijfskost van de assistent die met je mee is op vakantie
  • de bankkosten van je PAB-rekening

Je vraagt het VBD op via MijnVAPH of via de kostenstaat. Het VAPH stort het VBD binnen de 30 kalenderdagen op je PAB-rekening. Daarna mag je het VBD overschrijven naar een privérekening.

Werken met MijnVAPH

Wil je snel en eenvoudig overeenkomsten registreren en kosten indienen? Dat kan via het e-loket MijnVAPH.

Bekijk het webinar ‘Hoe gebruik je het e-loket MijnVAPH?’. Je leert niet alleen hoe je een nieuwe overeenkomst registreert en facturen en creditnota’s indient. We geven je ook handige tips over hoe je het e-loket kan gebruiken om je budgetplanning op te volgen.

Lid van Onafhankelijk Leven?
Contacteer onze advieslijn

De advieslijn is gratis voor al onze betalende leden. Onze deskundige advieslijnmedewerkers staan alle werkdagen voor je klaar: telefonisch en per mail. Op woensdag is er een avondpermanentie.