Overslaan en naar de inhoud gaan
Advieslijn 03 808 22 99

Hoe sluit ik het PVB af?

Een PVB kan stopgezet worden. Wanneer is het nodig om het budget af te sluiten? Hoe moet dat dan precies? En wie breng je op de hoogte? We zetten het voor je op een rijtje.

Wanneer stopt het budget

Enkel als:

  • De persoon met handicap overlijdt
  • Jij als budgethouder zelf het budget vrijwillig stopzet
  • Het VAPH je budget stopzet bij ernstig misbruik
  • Het VAPH je budget stopzet omdat je verhuist naar een woonplaats buiten Vlaanderen of het Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Wie op de hoogte brengen

Breng alle zorgaanbieders op de hoogte met wie een overeenkomst loopt. Bezorg een overzicht van de laatste prestaties en vraag de laatste facturen op.

  • Is er een overeenkomst via een interimkantoor of sociaal secretariaat?
    Contacteer dan niet alleen de assistent(en) maar ook de dossierbeheerder. Die brengt dan ook de andere diensten op de hoogte, zoals de arbeidsongevallenverzekering.
  • Is er een overeenkomst met een dienstenchequebedrijf?
    Zet dan de overeenkomst met het dienstenchequebedrijf stop en vraag via Pluxee een terugbetaling aan voor de dienstencheques die nog niet zijn gebruikt.
  • Is er een overeenkomst met een vrijwilligersorganisatie of deeleconomieplatform?
    Breng dan ook die assistenten op de hoogte en vraag om zo snel mogelijk hun prestaties door te geven.
  • Breng de bijstandsorganisatie op de hoogte.

Als het budget stopt omdat de persoon met de handicap is overleden, dan moet je ook de bank en de notaris op de hoogte brengen. Het VAPH bezorgt je een attest voor de bank en/of notaris. Dat attest bevestigt dat het budget niet tot de nalatenschap behoort. Bezorg ook het attest of de akte van erfopvolging aan de bank om de rekening te deblokkeren.

TIP! Moet je facturen betalen terwijl de budgetrekening is geblokkeerd? Bezorg de facturen aan de bank. De bank betaalt die facturen dan voor jou vanuit de budgetrekening.

Hoe afsluiten

Het VAPH stuurt een brief waarin staat dat je binnen 30 dagen de laatste kosten moet indienen. Na die 30 dagen stuurt het VAPH een herinnering. Je krijgt opnieuw 30 dagen tijd. Daarna start het VAPH de eindafrekening.

Dien zo snel mogelijk de laatste kosten in via de kostenstaat of via MijnVAPH.

Het VAPH vergelijkt het bedrag van de kosten die je indiende met het terugvorderbaar voorschot:

  • Is het bedrag van de ingediende kosten kleiner dan het bedrag van het terugvorderbaar voorschot? Dan betaalt het VAPH de kosten niet uit. Je ontvangt een brief waarin staat hoeveel van het terugvorderbaar voorschot je moet terugbetalen aan het VAPH.
  • Is het bedrag van de ingediende kosten hoger dan het bedrag van het terugvorderbaar voorschot? Dan betaalt het VAPH het verschil uit. Je moet zelf niets meer terugbetalen aan het VAPH.

Ontvang je nog facturen na de eindafrekening? Je kan die kosten nog indienen bij het VAPH. Het VAPH maakt dan een nieuwe eindafrekening op.

LET OP! Sluit de budgetrekening pas af als alle kosten zijn ingediend en je de eindafrekening hebt ontvangen van het VAPH.

Hulp bij de eindafrekening

Heb je een overeenkomst voor coaching met Onafhankelijk Leven en heb je hulp nodig bij de eindafrekening? Bel of mail naar de advieslijn. Een coach ondersteunt je bij de administratie en volgt alles mee voor je op.