Overslaan en naar de inhoud gaan
Advieslijn 03 808 22 99

Wijk-werkcheques

De inhoud van deze pagina is bijgewerkt op 11 april 2024.

Heb je door je handicap hulp nodig bij klusjes zoals koken, de boodschappen doen of het gras maaien? Dan kan je een wijk-werker inschakelen. Wijk-werken geeft werkzoekenden de kans om te klussen bij verenigingen, scholen, mensen thuis,... Zo kunnen ze werkervaring opdoen.

Wat is wijk-werken

Het systeem van wijk-werken zorgt ervoor dat werkzoekenden voor maximum 60 uur per maand mogen helpen in scholen, stadsdiensten, verenigingen of bij iemand thuis. Zo doen werkzoekenden werkervaring op. De werkzoekende wijk-werker wordt begeleid door een OCMW of door de VDAB.

Wijk-werkers mogen helpen in het huishouden, je gezelschap houden en kleine klusjes doen zoals de tuin onderhouden. Niet alle taken zijn toegelaten. Bovendien beslist elke gemeente apart welke taken uit de Vlaamse activiteitenlijst wijk-werken ze toelaten en welke klusjes niet. Bekijk hier welke taken je gemeente toelaat. Geef je gemeente in en selecteer 'natuurlijk persoon' als hoedanigheid.

Waarom kiezen voor een wijk-werker

Je kan aan een voordelig tarief een assistent inschakelen voor huishoudelijke taken en kleine klussen in en rond je huis.

Wie kan jou ondersteunen als wijk-werker

Enkel werkzoekenden mogen klussen als wijk-werker. De werkzoekende moet ingeschreven zijn bij de VDAB en gedomicilieerd zijn in Vlaanderen. Enkel de VDAB, GTB of het OCMW kunnen mensen aanmelden als wijk-werker. Ken je een werkzoekende die wil wijk-werken voor jou? Dan spreekt die dus best zijn of haar begeleider bij de VDAB of het OCMW aan.

Kostprijs

Wil je een wijk-werker inschakelen? Dan moet je wijk-werkcheques aankopen. Dan kan enkel elektronisch via het gebruikersportaal van de VDAB. De prijs van een wijk-werkcheque verschilt per gemeente. De cheques zijn 12 maanden geldig. Per begonnen uur betaal je één wijk-werkcheque. Daarnaast betaal je 7,50 euro inschrijvingsgeld per jaar. Meer informatie lees je op de website van de VDAB.

Hoe betaal ik wijk-werkcheques met mijn PAB of PVB

Eerst sluit je een overeenkomst af met de wijk-werkorganisator uit je regio. Die overeenkomst registreer je via het e-loket MijnVAPH. Bij type overeenkomst selecteer je 'met een organisator voor wijk-werken (wijk-werkcheques)'. Daarna koop je wijk-werkcheques aan. Je brengt die kost in onder de goedgekeurde overeenkomst.

Wijk-werkcheques die je aankoopt met je PAB of PVB geven geen belastingvoordeel. Je mag ze dus niet mee opnemen in je belastingaangifte.

LET OP! Bekijk eerst of de taken die je wil laten uitvoeren toegelaten zijn door het VAPH én door je gemeente. Of de taak mag van het VAPH lees je in de PAB-richtlijnen en PVB-bestedingsregels. Of de taak is toegelaten in je gemeente bekijk je via de website van de VDAB.

Lid van Onafhankelijk Leven?
Contacteer onze advieslijn

De advieslijn is gratis voor al onze betalende leden. Onze deskundige advieslijnmedewerkers staan alle werkdagen voor je klaar: telefonisch en per mail. Op woensdag is er een avondpermanentie.