Overslaan en naar de inhoud gaan
Advieslijn 03 808 22 99

Het Waarderingsplatform geeft personen met een handicap een publieke stem

Nieuws ma 18 november 2024, door Kurt Jacobs

Onafhankelijk Leven zet zijn schouders mee onder het Waarderingsplatform. Dat is een website waar gebruikers van zorg en ondersteuning hun ervaringen met elkaar kunnen delen door een online waardering te schrijven. Je kan jouw mening geven en de mening van anderen lezen. Jouw stem telt!

Waarderingsplatform

Het platform is een pilootproject van de Vlaamse overheid. Het wordt beheerd door een onafhankelijk consortium en uitvoerig getest tot begin 2026 met organisaties uit de sectoren kinderopvang, ouderenzorg, jeugdhulp en personen met een handicap. “Samen werken we aan meer transparantie en informatie over de zorg en ondersteuning in Vlaanderen en Brussel”, vertelt Jan Brocatus, coördinator van het project. “We willen positieve verhalen in de kijker zetten, dialoog tussen organisaties en hun gebruikers stimuleren en daarmee kansen creëren om de kwaliteit binnen de zorg en ondersteuning verder te verbeteren.”

Waarom een Waarderingsplatform?

  • Geef waardering: Laat hulpverleners weten dat hun inzet wordt gewaardeerd. Een positieve waardering kan hen motiveren en inspireren om hun werk met nog meer passie en zorg voort te zetten.
  • Deel je ervaring: Jouw feedback kan anderen helpen de juiste zorgverlener of dienst te kiezen. Deel je mening en help hen een geïnformeerde keuze te maken.
  • Draag bij aan verbetering: Constructieve feedback kan hulpverleners helpen hun diensten te verbeteren. Door je ervaring te delen, draag je mogelijks bij aan een betere kwaliteit van de zorg- en dienstverlening in Vlaanderen en Brussel.

“Belangrijk dat toekomstige cliënten online informatie vinden over de kwaliteit van een voorziening”

Rita, directrice van vzw De Kompanie, is een van de organisaties voor personen met een handicap die deelneemt aan het Waarderingsplatform. “Ik zeg al jaren dat de sector nood heeft aan een platform waarop mensen feedback kunnen geven over hun voorziening. Ik vind dat toekomstige cliënten mogen weten of onze bewoners tevreden zijn of niet. Als je naar een hotel gaat, wil je op voorhand toch ook weten of het een goed hotel is? Ik vind het belangrijk dat ook onze doelgroep online informatie kan terugvinden over de kwaliteit.”

Lees de volledige getuigenis van Rita op het Waarderingsplatform.