Advieslijn 03 808 22 99

Hoe verantwoord je je kosten?

Verantwoorden van de kosten

De algemene regel is dat je voor elke euro PAB of PVB geld die je uitgeeft een bewijsje moet hebben. Het PAB en PVB zijn ondersteuningsbudgetten die ook enkel daarvoor gebruikt kunnen worden. Het is geen inkomen dat je vrij kan besteden. 

De enige som die je mag uitgeven zonder dat er verantwoording nodig is het vrij besteedbare bedrag. Dit is enkel beschikbaar voor PVB-budgethouders, niet voor PAB-budgethouders.  Op je kostenstaat moet je vermelden welke sommen je vrij hebt besteed. Het gaat om maximum

  • 1800 euro voor de budgetcategorieën 1 tem 4
  • 3600 euro voor de budgetcategorieën 5 tem 12

Naast deze som moet je alle uitgaven wel verantwoorden. Dit kan je doen aan de hand van een kostenstaat of via de Mijn VAPH website. 

De budgethouder dient voor de verantwoording van zijn besteding de overeenkomsten en bewijzen m.b.t. de geregistreerde kosten gedurende 7 jaar te bewaren. Deze kunnen door het VAPH worden opgevraagd of door zorginspectie worden ingekeken.

Andere kosten die al door het VAPH of door een federale, communautaire, regionale of lokale overheid worden gesubsidieerd zullen niet aanvaard worden. Men aanvaardt geen dubbele subsidiering.

Onze advieslijn en coachen staan klaar om jou te helpen met de verantwoording van jouw onkosten. 

Controle van het budget

De controle van het PVB gebeurt op twee manieren.

1. Controle door team budgetbesteding

Team Budgetbesteding van het VAPH controleert de overeenkomsten die je afsluit in functie van je PVB.
Als deze overeenkomst is goedgekeurd, zullen de kosten die je indient via een kostenstaat of mijn.vaph ook goedgekeurd en uitbetaald worden.

Kopies van facturen of rekeninguitreksels moeten niet opgestuurd worden naar Team Budgetbesteding, maar bewaar je thuis.

2. Controle door zorginspectie

Er kan ook zorginspectie bij u thuis langs komen. Je wordt hiervan op voorhand verwittigd.
Zij kijken de facturen en rekeninguitrekelse na aan de hand van de ingediende kostenstaten.
Daarom is het belangrijk alle facturen bij te houden en dit van 7 voorbije, volledige jaren.

Ook tussenkomsten van het VAPH voor hulpmiddelen worden tijdens deze zorginspectie nagekeken.

Indien je dit wil, kan een PVB-coach aanwezig zijn tijdens het bezoek van de inspectie.

Meer info over de PVB bestedingsregels vind je hier.  De PAB richtlijnen vind je hier.

Lid worden

Als lid van Onafhanklijk Leven vzw geniet je van interessante voordelen.

Ontdek de voordelen

Ontvang onze laatste nieuwtjes

Door jouw gegevens in te vullen, ga je akkoord met onze privacy policy.

Volg ons via social media

Klik hier en praat met ons mee

Om de gebruikerservaring van deze site te verbeteren gebruikt deze website cookies.

Akkoord