Advieslijn 03 808 22 99

Je bent meerderjarig

Er zijn al jaren wachtlijsten voor ondersteuning en zorg via PAB en VAPH-zorgaanbieders. Deze wachtlijsten werden de laatste jaren omgevormd tot centrale registratie van zorgvragen (CRZ). De wachtlijsten werden niet korter maar de schaarste in beschikbare PAB-budgetten en plaatsen bij VAPH-zorgaanbieders werd verdeeld op basis van urgentie. Stond je op de CRZ wachtlijst? Dan kreeg je hierover een brief van het VAPH.

Binnen het PVB systeem zijn er weer enkele zaken veranderd in het systeem van de wachtlijsten. Er zijn verschillende scenario's voor meerderjarigen. Voor sommigen is de zorgvraag automatisch omgezet naar een vraag naar een PVB, voor anderen is de zorgvraag niet omgezet naar een vraag naar een PVB. Hierover kreeg je in 2016 een brief.

We leggen uit wat er voor jou precies te gebeuren staat.

Jouw zorgvraag is wel automatisch omgezet naar een vraag naar een PVB

Het VAPH heeft samen met jouw contactpersoon-aanmelder jouw actieve zorgvraag omgezet naar een vraag naar een PVB. Hiervoor heb jij niks moeten doen.

De PAB-aanvragen en vragen naar ondersteuning en zorg door een VAPH-zorgaanbieder werden een prioriteitengroep toegewezen. Er zijn drie prioriteitengroepen:

- prioriteitengroep 1: meest dringende vragen
- prioriteitengroep 2: gemiddeld dringende vragen
- prioriteitengroep 3: minst dringende vragen

In welke prioriteitengroep jouw PVB-aanvraag is toegekend, kan je lezen in jouw brief. Als je deze niet meer hebt kan je dit ook altijd navragen bij het VAPH.

De hoogste prioriteitengroep heeft voorrang op de andere groepen als er budgetten worden vrijgemaakt door de regering. Binnen elke groep zullen de aanvragers die het eerst hun aanvraag indiende bij het VAPH, ook het eerst een budget krijgen.

Ben je niet akkoord met de toegekende prioriteitengroep? Dan kan je een herziening aanvragen. Voor een herziening moet je dezelfde procedure volgen als mensen die een PVB aanvragen. Let er wel op dat als je in een hogere prioriteitengroep terecht komt je ook een nieuwe datum krijgt.

Als het PVB ter beschikking wordt gesteld, krijg je één jaar de tijd om de aanvraagprocedure voor een persoonsvolgend budget te doorlopen. Tijdens die periode van één jaar ontvang je het budget zoals vastgesteld op basis van de omzetting van uw vraag.

Jouw zorgvraag is niet omgezet naar een vraag voor een PVB

In sommige gevallen werden zorgvragen niet omgezet naar een vraag voor PVB. Dit geldt voor de volgende situaties:

  • Je had een minder dringende zorgvraag (bijv. een toekomstgerichte vraag).
  • Er was nog geen beslissing van de provinciale evaluatiecomissie (PEC)
  • Je kan terecht bij rechtstreeks toegankelijke hulp (RTH)

Je kan alsnog een aanvraag PVB doen, indien je toch een dringende zorgvraag hebt die groter is dan wat RTH kan bieden.

Klik hier voor meer informatie over waar je terecht kan als je nog geen PVB hebt

Lid worden

Als lid van Onafhanklijk Leven vzw geniet je van interessante voordelen.

Ontdek de voordelen

Ontvang onze laatste nieuwtjes

Door jouw gegevens in te vullen, ga je akkoord met onze privacy policy.

Volg ons via social media

Klik hier en praat met ons mee

Om de gebruikerservaring van deze site te verbeteren gebruikt deze website cookies.

Akkoord