Veelgestelde vragen
Onafhankelijk Leven is een onafhankelijke organisatie die mensen met een handicap begeleidt. Die onafhankelijke positie is een troef, maar ze maakt ons tegelijk ook kwetsbaar. Want zonder financiële steun zijn wij machteloos. Daarom zijn we transparant en leggen we verantwoording af over de ingezamelde en gebruikte fondsen.
Wat doen jullie met mijn gift?
We gebruiken onze inkomsten om mensen met een handicap te begeleiden. We geven hen advies, persoonlijke coaching en komen op voor hun rechten bij de overheid.
Omdat we in de eerste plaats een dienstverlenende organisatie zijn, zijn lonen van onze medewerkers een groot deel van kosten (77%). Het zijn die medewerkers die vragen van mensen met een handicap aan de Advieslijn beantwoorden, hen coachen, vormingen geven en lobbywerk doen.
- De andere kosten: 4%
- Overhead kosten: 19%
Dat is een klein deel. Onafhankelijk Leven springt dus zuinig om met haar middelen. Meer info en cijfers vind je hier.
Wie controleert het geld van Onafhankelijk Leven?
Verschillende externe actoren controlleren de financiële rapporten van Onafhankelijk Leven. Een bedrijfsrevisor houdt toezicht op alle financiële rapporten. Een financiële cel bereidt deze rapporten voor: financieel team van de Raad van Bestuur, interne verantwoordelijke financiën en een externe adviseur
Daarnaast is er ook de inspectie van de subsidiërende overheden, het CJSM en het VAPH.
Bekijk hier de financiële rapporten op donorinfo.be en goededoelen.be (Koning Boudewijnstichting).
Kan ik mijn gift fiscaal aftrekken?
Ja. Als jij binnen het jaar een gift doet van 40 euro of meer aan Onafhankelijk Leven, dan is die gift fiscaal aftrekbaar. Voor giften vanaf 40 euro per jaar ontvang je automatisch een fiscaal attest in de maand maart van het daaropvolgende jaar.
Dat wil zeggen dat je 45% van je gift terug krijgt via belastingvermindering.
uw Gift | 45% belastingvoordeel | wat u echt betaalt |
---|---|---|
40 euro | 18 euro | 22 euro |
60 euro | 27 euro | 33 euro |
180 euro | 81 euro | 99 euro |
Wanneer krijg ik mijn fiscaal attest?
Je krijgt je fiscaal attest in de loop van maart het jaar volgend op je gift. Als je in 2019 een gift deed, krijg je hiervoor dus in maart 2020 je fiscaal attest. Kreeg je nog geen attest einde maart? Contacteer ons dan via gift@onafhankelijkleven.be.
Kan een fiscaal attest op een andere naam?
Neen, dat kan niet. Het fiscaal attest kan enkel opgemaakt worden op naam van de eigenaar van de rekening van waaruit de storting is gebeurd. Dit is zo bepaald door de overheid om fraude te voorkomen.