Advieslijn 03 808 22 99

Zo ontvang je automatische meldingen van My e-Box

Geschreven op ma 7 juni, 2021 door Sofie Jacobs in de categorie Assistentie

Zo ontvang je automatische meldingen van My e-Box

Ken jij My e-Box al? Op dit digitale platform vind je documenten en berichten van de overheid die voor jou persoonlijk bestemd zijn. Zo kan je er bijvoorbeeld je aanslagbiljet van de personenbelasting in terugvinden, of je vaccinatie-uitnodiging. Ook het VAPH zal dit platform in de toekomst meer en meer gaan gebruiken. Wil je geen enkel bericht missen? Dan pas je best jouw profielinstellingen aan. We leggen kort uit hoe je dat eenvoudig doet.

Welke documenten kan je terugvinden in je e-Box?

My e-box is een beveiligde omgeving waar je documenten terugvindt van overheidsinstellingen en organisaties belast met een openbare dienstverlening. De documenten die je in My e-box kan vinden hebben te maken met jouw persoonlijke dossier bij overheidsinstellingen: een beslissing die genomen werd in het kader van jouw dossier, een toelichting of een wijziging in je dossier, een attest dat je hebt aangevraagd, een aanvraag die je deed via het portaal van de sociale zekerheid of via de website van een overheidsinstelling, enz.

Op dit beveiligde platform kan je de documenten gemakkelijk inkijken en beheren. Inloggen kan op uiteenlopende manieren: met je e-ID en kaartlezer, Itsme, of beveiligingscodes via mail, telefoon of token.

Nieuw document? Zo ontvang je automatisch een melding via e-mail

Om zeker te zijn dat je geen enkel bericht mist, kan je de meldingen van My e-Box activeren. Dit hoeft maar eenmalig en kan heel gemakkelijk via je profiel.

  • Log in My e-Box.
  • Ga naar je profiel. Dat vind je door bovenaan rechts op je naam te klikken.
  • In je profielinstellingen klik je in het menu links op 'Mijn profiel'. Nu kan je je roepnaam en taalinstelling aanpassen.
  • Bij 'meldingen' kies je de optie 'Ja, ik wens verwittigd te worden via e-mail over nieuwe berichten in mijn eBox'
  • Vul vervolgens je e-mail adres aan en klik op bevestigen.

Vanaf nu ontvang je een e-mail telkens er een nieuw document aan je eBox toegevoegd wordt. Zo zie je meteen de meest recente informatie.

Welke organisaties gebruiken My e-Box?

Naast de Federale overheidsdiensten gebruiken heel wat andere instellingen en organisaties dit platform om hun documenten te delen:

  • De openbare instellingen van sociale zekerheid of de meewerkende instellingen van sociale zekerheid;
  • Ministeries van de Vlaamse Gemeenschap;
  • Ministerie van de Duitstalige Gemeenschap;
  • Provincies, steden, gemeenten en intercommunales;
  • Gerechtsdeurwaarder Patrick Van Buggenhout;
  • Instellingen uit de gezondheidssector;
  • Hulpverleningsorganisaties.

Het volledige overzicht vind je hier. Daarnaast zijn nog heel wat andere instellingen bezig met de voorbereiding van het gebruik van eBox om berichten en documenten ter beschikking te stellen.

< Terug naar nieuwsoverzicht

Lid worden

Als lid van Onafhanklijk Leven vzw geniet je van interessante voordelen.

Ontdek de voordelen

Ontvang onze laatste nieuwtjes

Door jouw gegevens in te vullen, ga je akkoord met onze privacy policy.

Volg ons via social media

Klik hier en praat met ons mee

Om de gebruikerservaring van deze site te verbeteren gebruikt deze website cookies.

Akkoord