Advieslijn 03 808 22 99

Wijzigingen in de onkostenvergoedingen van vrijwilligers

Geschreven op ma 13 augustus, 2018 door Shannona Sambaer in de categorie Nieuws

Wijzigingen  in de onkostenvergoedingen van vrijwilligers

Betaal jij je vrijwilliger(s) via een reële onkostenvergoeding? Dan kan je deze niet meer zomaar inbrengen in je budget. Het VAPH wijzigde vanaf 1 juli 2018 de mogelijkheden hiervoor.

Als je werkt via een vrijwilligersorganisatie heb je twee manieren om jouw assistent te betalen:

  • Via de forfaitaire onkostenvergoeding waarbij de vrijwilliger maximaal 34,03 euro per dag en 1.361,23 euro per jaar kan ontvangen.
  • Via de reële onkostenvergoeding waarbij de werkelijk gemaakte onkosten van de vrijwilliger worden vergoed.

Beide vergoedingen konden tot nu toe worden ingebracht onder de vrijwilligersovereenkomst, zowel in het PAB als het PVB. Maar het VAPH heeft vanaf 1 juli 2018 deze regelgeving aangepast.

Enkel nog via indirecte kosten of vrij besteedbaar deel

Het VAPH is van mening dat het PAB en het PVB enkel bedoeld zijn voor zorg en ondersteuning die noodzakelijk is als gevolg van de handicap. Daarom hebben ze besloten dat kosten voor begeleiding (ondersteuning door een vrijwilliger en vervoer) nog steeds geregistreerd kunnen worden onder een vrijwilligersovereenkomst.
Maar alle andere kosten (hotelkosten, inkomtickets, reiskosten, horecatickets, …) zullen van nu af aan enkel nog via indirecte kosten of het vrij besteedbaar deel vergoed kunnen worden.

Hoe werkt het in de praktijk?

Werk je momenteel via een forfaitaire vergoeding? Dan verandert er voor jou niets. De volledige vergoeding wordt nog steeds aanvaard door het VAPH.
Werk je momenteel via een reële vergoeding? Dan zullen de gemaakte kosten nog gedeeltelijk aanvaard worden. Enkel het gedeelte vervoer mag nog ingebracht worden in het PAB/PVB. Contacteer zeker je vrijwilligersorganisatie om de factuur/kostennota van nu af aan te laten opsplitsen in vervoer en andere onkosten.
Deze andere onkosten kan je nu enkel nog inbrengen in indirecte kosten (PAB) of betalen met je vrij besteedbaar deel (PVB). Bij het PVB hoef je hiervoor geen bewijzen bij te houden. Bij PAB dien je de tickets/facturen gedurende 7jaar thuis te bewaren.
De reële onkostenvergoeding is nog steeds wettelijk in orde en mag gebruikt worden om vrijwilligers te vergoeden. Enkel voor het inbrengen in het PAB/PVB worden de mogelijkheden beperkt tot vervoer.

Momenteel volgen wij deze situatie verder op en als er nog aanpassingen gebeuren, brengen wij jullie zeker op de hoogte.

Vragen over deze situatie of de vrijwilligersvergoedingen? Bel gerust naar de advieslijn.

< Terug naar nieuwsoverzicht

Lid worden

Als lid van Onafhanklijk Leven vzw geniet je van interessante voordelen.

Ontdek de voordelen

Ontvang onze laatste nieuwtjes

Door jouw gegevens in te vullen, ga je akkoord met onze privacy policy.

Volg ons via social media

Klik hier en praat met ons mee

Om de gebruikerservaring van deze site te verbeteren gebruikt deze website cookies.

Akkoord