Advieslijn 03 808 22 99

Wat te doen voor de GDPR?

Geschreven op do 16 augustus, 2018 door Thomas Vercauteren in de categorie Nieuws

Wat te doen voor de GDPR?

Je hebt er vast wel al van gehoord: de GDPR. De nieuwe wetgeving rond privacy en het gebruik van gegevens. Voor jou als budgethouders lijkt dit mogelijks een ver-van-mijn-bedshow.
Maar als je werkgever bent van een persoonlijke assistent moet je hier wel een aantal zaken voor in orde brengen. Wij zetten dit voor jou op een rijtje.

Enkel voor werkgevers

De GDPR heeft enkel invloed op wie zelf werkgever is van zijn of haar assistent, via een sociaal secretariaat. Als je assistenten inschakelt via een interimbureau of vrijwilligersorganisatie moet je hier niets speciaals voor doen.
Dit is ook enkel van toepassing voor wie werkt met een arbeidsovereenkomst. Wie een assistent in dienst heeft met een takenovereenkomst, dus als de assistent en budgethouder gezinsleden of familie zijn, moet dit niet doen.

Wat is de GDPR?

GDPR staat voor General Data Protection Regulation, of Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) in het Nederlands. Het doel is om het gebruik van persoonlijke gegevens door bedrijven aan banden te leggen. Je krijgt als werkgever twee nieuwe verplichtingen: informeren van je werknemers en documenteren van wat je doet met persoonsgegevens.

Informeren

Je bent als werkgever verplicht je werknemers te informeren over hun rechten en wat er gebeurt met hun persoonlijke informatie. Je moet je werknemer dus laten weten welke persoonsgegevens je verzamelt, van waar je deze haalt en wat je er mee zal doen.
De eenvoudigste manier om aan deze plicht te voldoen is het opstellen van een privacyreglement, waarin al deze info wordt opgesomd. Dit kan je dan toevoegen aan het arbeidsreglement. Een voorbeeld van een dergelijk reglement kan je aankopen bij Securex.

Documenteren

Je moet als werkgever ook bijhouden welke informatie je bijhoudt van je werknemers en wat er met deze informatie gebeurt. Bijvoorbeeld naar welke andere organisaties je deze gegevens doorstuurt. Dit doe je door een dataregister aan te leggen. Dit is vooral belangrijk voor grote ondernemingen, maar ook als budgethouder kan je best bepaalde zaken noteren.
Voor bijvoorbeeld de loonadministratie geef je namelijk ook persoonlijke gegevens van je werknemer door aan je sociaal secretariaat. Dit moet je allemaal bijhouden in dit register.

Bijstand

Voor het invullen van deze documenten zelf kan je steeds raad vragen aan Securex of bijstand krijgen door één van onze coaches.
Voor verdere vragen kan je ook steeds terecht op onze advieslijn.

< Terug naar nieuwsoverzicht

Lid worden

Als lid van Onafhanklijk Leven vzw geniet je van interessante voordelen.

Ontdek de voordelen

Ontvang onze laatste nieuwtjes

Door jouw gegevens in te vullen, ga je akkoord met onze privacy policy.

Volg ons via social media

Klik hier en praat met ons mee

Om de gebruikerservaring van deze site te verbeteren gebruikt deze website cookies.

Akkoord