Advieslijn 03 808 22 99

Vragen die je kan stellen als je in overleg gaat met de voorziening

Geschreven op vr 23 februari, 2018 door Brandberries in de categorie Assistentie

Vragen die je kan stellen als je in overleg gaat met de voorziening

Heb jij binnenkort een afspraak met je voorziening om een nieuwe overeenkomst te ondertekenen? En wil je hier goed voorbereid naar toe gaan?
Om je te helpen voorbereiden op het afsluiten van deze nieuwe overeenkomsten hebben we een lijst gemaakt van zaken waar je op moet letten en welke vragen je kan stellen bij het overleg.

Als je gebruik maakt van een voorziening van het VAPH en je hebt sinds 1 januari 2017 of 2018 een PVB gekregen, moet er een nieuwe overeenkomst met deze voorziening worden opgesteld. De voorzieningen hebben hiervoor van het VAPH tijd gekregen tot 31 maart 2018. Als dit voor jou nodig is zal je voorziening hier met jou contact voor opnemen om een nieuw contract te tekenen.

Wat is de kostprijs van de zorg?

Ten eerste moet in de overeenkomst duidelijk vermeld staan hoeveel zorg en welke vormen je precies krijgt (hoeveel dagen dagondersteuning, hoeveel nachten woonondersteuning, hoeveel uren oproepbare permanentie…). Daarbij kan je zeker vragen hoeveel punten en/of euro’s van je budget elke vorm van ondersteuning zal bedragen. Dit moet ook duidelijk in de overeenkomst staan. Zorg dat het tijdens dit gesprek en in de overeenkomst duidelijk is welke hulp je precies krijgt voor welke prijs.

Je kan hier verder op in gaan door te vragen hoe de prijs zal veranderen mocht je ook de ondersteuning die je van de voorziening krijgt willen wijzigen. Misschien wil je een dag minder gaan om deze op een andere manier in te vullen, of wil je net meer gebruik maken van de voorziening. Kijk op welke manier je je budget het beste kan besteden. En als de nieuwe kostprijs anders ligt dan je verwacht, kan je gerust vragen hoe ze tot deze prijs komen en wat er allemaal is inbegrepen.

Hoeveel bedragen de woon- en leefkosten?

Het systeem van de persoonlijke bijdrage zal vervangen worden door woon- en leefkosten. Waarbij je de werkelijke kosten betaalt in plaats van een vast forfaitair bedrag. De voorzieningen hebben tijd om naar dit systeem over te gaan tot 2020. Let er op welke van deze systemen in de overeenkomst gebruikt wordt. Als ze nog werken met een vaste persoonlijke bijdrage kan je vragen wanneer ze dit zouden veranderen en of ze al weten wat het effect zal zijn op deze kosten.

In de overeenkomst moet ook duidelijk staan hoeveel deze kosten precies zullen zijn. Je kan zeker vragen wat hier allemaal is inbegrepen en hoe ze tot deze bedragen komen. Als deze kosten sterk veranderen ten opzichte van het vroegere systeem kan je vragen wat hier de oorzaak van is.
Als je bepaalde taken zelf wilt opnemen, zoals je kamer kuisen, de was doen… kan je dit afspreken met de voorziening en vragen welk effect dit heeft op de kosten. De voorziening kan je geen kosten aanrekenen voor taken die ze niet voor je moeten uitvoeren.

Wat bij afwezigheden?

Het kan altijd gebeuren dat je eens, verwacht of onverwacht, geen gebruik kan maken van de voorziening. Hoe gaat de voorziening daarmee om? Wat moet je betalen als je onverwachts ziek valt en wat niet? En hoeveel op voorhand moet je ‘geplande’ afwezigheden melden. Maar ook, wat als de voorziening zelf de geplande zorg door omstandigheden niet kan laten doorgaan?

Kijk zeker na wat er hier over in de overeenkomst staat en stel gerust vragen als iets je niet volledig duidelijk is of je de reden achter een bepaalde regel niet begrijpt.

Voucher of Cash?

Een erkende voorziening kan je zowel met een voucher als in cash betalen. Via voucher regelt de voorziening de betaling rechtstreeks met het VAPH. In cash zal de voorziening je een factuur geven van de gemaakte kosten die je dan kan betalen met je budget.

Voucher wordt weergegeven in punten, cash in euro’s.

In de overeenkomst moet ook opgenomen worden op welke manier de betaling zal gebeuren.
Meer info over het systeem in cash of in voucher kan je in dit artikel terugvinden: www.onafhankelijkleven.be/blog/detail/cash-of-voucher-hoe-wil-jij-betalen

Werkt de voorziening met het solidariteitsprincipe?

Sommige voorzieningen vragen aan hun gebruikers om hun volledige budget af te geven zodanig dat hiermee de zorg van alle gebruikers samen kan betaald worden. Op deze manier willen ze vermijden dat ze hun gebruikers niet meer dezelfde ondersteuning kunnen geven als er veel anderen tegelijk de voorziening zouden verlaten of hun ondersteuning veranderen. Dit wil wel zeggen dat jouw budget niet alleen gebruikt wordt voor jouw eigen zorg te betalen.

De voorzieningen zijn vrij om te bepalen welke voorwaarden ze stellen voor de zorg die ze aanbieden. Jij bent als budgethouder echter niet verplicht om hier op in te gaan.

Als je voorziening vraagt om je volledige budget als voucher aan hen te geven kan je zeker vragen waarom ze dit willen en wat de voorwaarden hierbij zijn. Als je hier bezwaar tegen hebt kan je dit bij hen duidelijk maken en overleggen of er een andere oplossing mogelijk is. En indien niet is het misschien interessanter andere opties te bekijken. Onze advieslijn en coaches willen je daar zeker in bijstaan.

Bijkomende tips

  • Onderteken pas een overeenkomst als alles duidelijk is uitgepraat en in deze overeenkomst op papier staat. Je moet zeker niets tekenen als het nog niet duidelijk is welke zorg je zal krijgen voor welke prijs.
  • Soms vragen de voorzieningen op voorhand hoe groot je totale budget is als ze dit nog niet weten. Je bent zeker niet verplicht om hier op te antwoorden. Om hun prijzen te bepalen moeten de voorzieningen enkel kijken naar de effectieve kosten die ze hebben. Je kan dus zeker vragen waarom ze deze info willen weten en als je je daar niet comfortabel bij voelt ben je niet verplicht deze te geven. Als ze nog werken met een persoonlijke bijdrage kunnen ze wel vragen wat je inkomen is.
  • Alle zaken die verplicht in deze overeenkomsten moeten staan kan je nalezen op de website van het VAPH: www.vaph.be/nieuws/uw-vergunde-zorgaanbieder-moet-samen-met-u-uw-overeenkomst-aanpassen-voor-31-maart-2018
  • Het VAPH heeft een handig overzicht gemaakt van je rechten en plichten als je ondersteuning krijgt bij een voorziening. Je kan deze informatie terugvinden op de website van het VAPH: www.vaph.be/ondersteuning-op-maat/rechten-en-plichten/inleiding of in deze folder: www.vaph.be/documenten/uw-rechten-en-plichten-bij-uw-zorgaanbieder

 

< Terug naar nieuwsoverzicht

Lid worden

Als lid van Onafhanklijk Leven vzw geniet je van interessante voordelen.

Ontdek de voordelen

Ontvang onze laatste nieuwtjes

Door jouw gegevens in te vullen, ga je akkoord met onze privacy policy.

Volg ons via social media

Klik hier en praat met ons mee

  • LinkedIn
  • LinkedIn
  • LinkedIn
  • LinkedIn

Om de gebruikerservaring van deze site te verbeteren gebruikt deze website cookies.

Akkoord