Advieslijn 03 808 22 99

Vertrekvakantiegeld december gedeeltelijk afgeschaft: beter voor PAB-budgethouders

Geschreven op vr 28 februari, 2014 door Erna De Keyser in de categorie Nieuws

Vertrekvakantiegeld december gedeeltelijk afgeschaft:  beter voor PAB-budgethouders

De betalingsverplichting voor vertrekvakantiegeld van je assistent kon vroeger een onprettige verrassing zijn en een budgetoverschrijding veroorzaken . Dat wordt vanaf 01/01/2014 grotendeels vermeden .

 

Sinds 2007 is de werkgever in december een vertrekvakantiegeld verschuldigd aan de bediende die in de loop van het jaar zijn arbeidsprestaties heeft verminderd.
Dit vertrekvakantiegeld valt uiteen in twee delen:

1.de vergoeding van de vakantierechten die de werknemer heeft opgebouwd op basis van zijn oorspronkelijke uurrooster, maar die hij niet volledig heeft kunnen opnemen omdat hij zijn arbeidsduur verminderd heeft;

2.het vakantiegeld voor de dagen die de werknemer in de loop van het jaar opgebouwd heeft en waarop hij volgend jaar recht heeft; een vervroegde uitbetaling dus van vakantiegeld (enkel en dubbel) dat normaal pas het volgende jaar verschuldigd zou zijn.
Het is dus een meerkost die vaak niet ingecalculeerd is in de totale loonkost van de werknemer , voor het lopende werkjaar . Indien dit niet voorzien is, kan het bij PAB-budgethouders een budgetoverschrijding veroorzaaken

Voor wie niet echt thuis is in de terminologie van de sociale wetgeving :
Het enkel vakantiegeld is het loon dat de werkgever betaalt op het moment dat een werknemer jaarlijks verlof opneemt  .  Die betaling is een recht dat de werknemer heeft  opgebouwd door prestaties in het vorige kalenderjaar.
Het dubbel vakantiegeld is 92% van een voltijds maandloon en wordt door de werkgever meestal uitgekeerd in mei/juni.

We leggen de wijziging in de wetgeving  uit aan de hand van een voorbeeld:

Een bediende heeft in 2013 heel het jaar voltijds gewerkt (in een 5dagenstelsel) .
Hij schakelt op 1 juli 2014 over op een 4/5 tewerkstelling.
Hij had op dat moment al 1 week vakantie opgenomen.


Op basis van zijn tewerkstelling in 2013 heeft hij 20 vakantiedagen opgebouwd voor het jaar 2014.
Op het moment dat hij zijn arbeidsduur vermindert, heeft hij nog 15 dagen over.
In zijn nieuwe arbeidsregime van 80% zal hij evenwel nog slechts 12 vakantiedagen mogen opnemen, omdat hij anders het maximum van 4 weken betaalde vakantie per jaar overschrijdt.

In mei 2014 ontvangt de werknemer zijn dubbel vakantiegeld (92% van zijn voltijdse maandloon).
In december 2014 zal de werkgever nog het enkel vakantiegeld moeten betalen dat overeenstemt met de 3 vakantiedagen die hij omwille van zijn arbeidsduurvermindering niet mag opnemen. De kost voor de werkgever wordt dus in 2014 niet meer drastisch verhoogd .

 

< Terug naar nieuwsoverzicht

Lid worden

Als lid van Onafhanklijk Leven vzw geniet je van interessante voordelen.

Ontdek de voordelen

Ontvang onze laatste nieuwtjes

Door jouw gegevens in te vullen, ga je akkoord met onze privacy policy.

Volg ons via social media

Klik hier en praat met ons mee

Om de gebruikerservaring van deze site te verbeteren gebruikt deze website cookies.

Akkoord