Advieslijn 03 808 22 99

Starten met PAB: wat nu?

Geschreven op di 9 mei, 2017 door Karen De Wilde in de categorie Nieuws

Starten met PAB: wat nu?

In februari en maart werden er 200 PAB’s toegekend voor minderjarigen door de Intersectorale Regionale Prioriteitencommissie. 
Wat wordt er dan van jou verwacht?

Je hebt twee brieven ontvangen. Eén  brief vanuit de intersectorale toegangspoort (ITP) en één brief van Team Budgetbesteding van het VAPH in verband met deze toekenning.

In de brief van het VAPH kan je de hoogte van je PAB lezen en de startdatum.

Wanneer moet ik opstarten?

Binnen de drie maanden moet je PAB effectief opgestart worden. Dit wil zeggen:
Is je startdatum 1/3/2017? Dan heb je tijd tot 31/5/2017.
Is je startdatum 1/4/2017? Dan heb je tijd tot 30/6/2017.

Vanaf nu is Team Budgetbesteding van het VAPH dé dienst om documenten aan te bezorgen die te maken hebben met je PAB.

Wat moet er zeker gebeuren voor deze datum?

1 Er moet een eerste overeenkomst opgemaakt worden tussen de budgethouder en een assistent. 

2. Je opent een aparte zichtrekening voor alle stortingen en betalingen die te maken hebben met je PAB.

Deze eerste overeenkomst bezorg je aan Team Budgetbesteding van het VAPH samen met het:

  • Combinatieformulier. Ook als je het PAB niet combineert met semi-internaat moet je dit bezorgen aan het VAPH.
  • Formulier waarop je de gegevens van de budgethouder en bankrekeningnummer moet invullen. Dit formulier vind je terug bij de brief van het VAPH.

Welk bedrag krijg je?

De effectieve hoogte van je PAB voor 2017 hangt af van de eerste datum van het contract.

Voorbeeld: Je hebt een PAB van 12.000 euro per jaar. Uw startdatum is 1/3/2017.
Voor 2017 beschikt u over 10.000 euro als je eerste overeenkomst wordt opgemaakt in de loop van de maand maart.
Indien je eerste overeenkomst wordt opgemaakt in mei beschik je nog over 8.000 euro voor 2017.

Vanaf 2018 beschik je dan over het volledige jaarbudget van 12.000 euro.

Waardebon voor gratis huisbezoek van een PAB-coach

Het VAPH heeft jou ook een waardebon gegeven voor een gratis, verkennend gesprek van 2 uur met een zorgconsulent. Wij noemen dit PAB-coaching. 
De coach helpt je graag verder bij de opstart van je toegekende PAB.

Indien je graag een afspraak wil, aarzel niet om te bellen naar de advieslijn op 09 395 55 10. 
We sturen je dan ook graag alvast wat informatie op per post als aanvulling op de PAB-richtlijnen die je van het VAPH hebt gekregen.

Deze gratis coaching verplicht u niet tot andere afspraken met de coach. Je kiest zelf hoeveel en wanneer je coach komt.

Lid worden?
Als kersverse budgethouder zit je ongetwijfeld met kleine en grote vragen. Voor 50 euro per jaar kan je als lid elke werkdag terecht bij de advieslijn op 09 395 55 10 of advies@onafhankelijkleven.be .

Meer informatie vind je hier.

< Terug naar nieuwsoverzicht

Lid worden

Als lid van Onafhanklijk Leven vzw geniet je van interessante voordelen.

Ontdek de voordelen

Ontvang onze laatste nieuwtjes

Door jouw gegevens in te vullen, ga je akkoord met onze privacy policy.

Volg ons via social media

Klik hier en praat met ons mee

Om de gebruikerservaring van deze site te verbeteren gebruikt deze website cookies.

Akkoord