Advieslijn 03 808 22 99

PVB: "Wat betaal je er mee?"

Geschreven op di 30 mei, 2017 door Elien Standaert in de categorie Nieuws

PVB: "Wat betaal je er mee?"

Het persoonsvolgend budget (PVB) is een gepersonaliseerd bedrag per jaar waarmee zorg ingekocht kan worden door personen met een erkende handicap en ondersteuningsnood. Deze ondersteuning kan gevonden worden binnen het eigen netwerk, bij vrijwilligers, individuele begeleiders, professionele zorgverleners en bij door het VAPH vergunde zorgaanbieders. Hoe de prijs voor deze hulp bepaald wordt, lees je in onderstaand artikel, met specifieke aandacht voor het verschil tussen betaling in cash en met voucher.

We berichtten al over de prijzen die zorgaanbieders rekenen voor de ondersteuning die ze jou bieden in het artikel “Hoe bepaalt de zorgaanbieder de kostprijs van assistentie, zorg of ondersteuning?”. Hieronder krijg je een kleine update met enkele belangrijke aanvullingen.

Overeenkomst

Zoals aangegeven werd in het hierboven aangehaald artikel moet je steeds een overeenkomst afsluiten indien je je PVB wil inzetten bij een zorgaanbieder. Als je in 2016 reeds gebruik maakte van zorg en ondersteuning bij een vergunde zorgaanbieder moet je tegen ten laatste 31 december 2017 een nieuwe overeenkomst afgesloten hebben.

Ook wie “nieuw” start met een PVB zal dergelijke overeenkomst, die dient geregistreerd te worden bij het vaph, moeten afsluiten.
In deze overeenkomst is “de prijs” uiteraard een zeer belangrijk aspect.

Kostprijs

De zorgaanbieders kunnen hun kostprijs vrij bepalen. Er zijn dus geen vaste tarieven vastgelegd. Zorgaanbieders zijn wel verplicht duidelijke informatie te geven over de kostprijs van de assistentie, zorg of ondersteuning die ze aanbieden. Dit is zowel het geval indien je met cash betaalt of met een voucher.

De tarieven hebben betrekking op de aard van de zorgverlening: individuele ondersteuning, dagondersteuning, woonondersteuning, permanentie. De zorgaanbieder zal een kostprijs moeten aangeven per eenheid, bijvoorbeeld per uur, per dagdeel, per nacht.

Hou er rekening mee dat de kosten zowel betrekking kunnen hebben op de door jou gevraagde directe ondersteuning (bv een aantal dagen dagbesteding) als op de meer indirecte kosten die met jouw ondersteuning verbonden zijn (vorming van personeel, coördinatie van jouw dossier, overleg binnen een team, verplaatsingen naar jou thuis,…).

Dus niet alleen de  aard van de door jou gewenste ondersteuning, maar ook de frequentie (uren/dagen/nachten per week) en de organisatie daarvan (individueel/collectief) maar vooral ook jouw persoonlijke ondersteuningsnood of zorgzwaarte is doorslaggevend voor de kostprijs.

Zorggebonden kosten

De inzet van zorggebonden personeel (direct of indirect) is daarbij de grootste kost. Hoe meer personeel er nodig is, hoe hoger de kost. Ook de kwalificatie van personeel (scholing, diploma’s, specialisatie,…) en de anciënniteit is hier erg belangrijk. Meestal is in de kostprijs ook voorzien dat je verder ondersteuning kan krijgen bij ziekte van je assistenten of begeleiders. Vergeet ook niet dat vergunde zorgaanbieders hiervoor afspraken moeten volgen (bv i.v.m. toe te kennen vakantie, i.v.m. loonbarema’s) die via cao’s zijn vastgelegd.

Organisatiegebonden kosten

Organisatiegebonden kosten hebben betrekking op administratieve taken, bijkomende werkingskosten, leiding van de organisatie, edm. Een vergunde zorgaanbieder mag deze niet aanrekenen aan jou. Ze worden via het VAPH rechtstreeks aan de vergunde zorgaanbieder uitbetaald.

Deze regeling is van toepassing indien je ondersteuning inkoopt via cash of een voucher. De vergunde zorgaanbieder ontvangt 25,35% organisatiegebonden budget bovenop het zorgbudget dat je bij deze vergunde zorgaanbieder inzet.

Een niet-vergunde zorgaanbieder kan wel organisatiegebonden kosten doorrekenen. Je kan daar enkel terecht met cashbudget. Indien je een overeenkomst afsluit met een niet-vergunde zorgaanbieder ontvang je 11,94% beheerskosten bovenop je zorgbudget. Anderzijds zijn niet-vergunde zorgaanbieders vrijer m.b.t. de verloning en vakantieregeling van hun personeel. De Cao’s die de vergunde zorgaanbieders moeten volgen zijn niet van toepassing.

Het lidgeld voor Onafhankelijk Leven vzw als bijstandsorganisatie kan betaald worden met cash of voucher en geeft recht op 11,94% beheerskosten bovenop het zorggebonden budget.

Conclusie: het verschil tussen betaling via cash of voucher

Je kan bij een vergunde zorgaanbieder terecht met cash of met een voucher. Vergunde zorgaanbieders kunnen vergoeding met cash weigeren. Bij niet-vergunde zorgaanbieders kan je enkel terecht met cash.

Indien je zorg en ondersteuning betaalt met een voucher (in punten) dan zal de zorgaanbieder via het VAPH de effectieve personeelskost terugbetalen. Indien je met cash betaalt dan zal de zorgaanbieder jou wellicht “de volle pot” aanrekenen. Dit wil zeggen dat in die prijs ook de (eventueel) gemiddelde effectieve personeelskost wordt doorgerekend. Op die manier kunnen verschillen ontstaan in de prijs die wordt aangerekend in cash of voucher.

4 vuistregels

- De prijs is niet de enige factor.
- Grijp je kans om tot ondersteuning op maat te komen.
- Verkrijg inzicht in de prijs die men vraagt.
- Probeer een deel van je budget vrij te houden voor onverwachtse omstandigheden.

Vragen

Heb je vragen? De advieslijn is er voor jou.

< Terug naar nieuwsoverzicht

Lid worden

Als lid van Onafhanklijk Leven vzw geniet je van interessante voordelen.

Ontdek de voordelen

Ontvang onze laatste nieuwtjes

Door jouw gegevens in te vullen, ga je akkoord met onze privacy policy.

Volg ons via social media

Klik hier en praat met ons mee

Om de gebruikerservaring van deze site te verbeteren gebruikt deze website cookies.

Akkoord