Advieslijn 03 808 22 99

Onbelast bijklussen betalen met je PAB of PVB. Het kan.

Geschreven op vr 10 augustus, 2018 door Annelies Baert in de categorie Advieslijn

Onbelast bijklussen betalen met je PAB of PVB. Het kan.

Het onbelast bijklussen is eindelijk een feit. Vanaf nu kan je een persoonlijk assistent ook op deze manier inschakelen.Het is bovendien relatief goedkoop. We leggen hier uit hoe je dit doet. Dan kan je meteen aan de slag!

Wat is onbelast bijklussen?


Wanneer iemand klussen uitvoert in zijn vrije tijd en daar ook voor betaald wordt dan spreken we van onbelast bijklussen. Dit is beperkt tot een bedrag van 6130 € per jaar en wordt geïndexeerd. De klusser moet er rekening mee houden dat er ook verplaatsingskosten en andere onkosten in het maximum bedrag verwerkt zitten. Hou als bijklusser je teller in de gaten! Alles wat boven dit bedrag gaat zal extra hoog belast worden.
We gebruiken hier de term ‘klusser’. De taken die de klusser uitvoert binnen PAB en PVB zijn taken als persoonlijk assistent. Dus de klusser die bij jou bijklust is je persoonlijk assistent.


Hoe begin je er aan?

Er zijn 2 manieren waarmee je een klusser kan aannemen. Daarbij horen ook verschillende voor -en nadelen.
Via deeleconomie of van burger tot burger.

Via deeleconomie


De opstart hier moet via een deelplatform gebeuren. Helpper is zo een deelplatform.
Helpper is gekend bij Onafhankelijk Leven. Daarom baseren we ons in dit artikel op hun tarieven.

De lijst met alle deelplatforms vind je hierLet op! De deelplatforms hanteren niet dezelfde prijs per uur. Informeer je dus voor je van start gaat met een ander deelplatform.
De meeste deelplatforms werken enkel via internet, dit via chat en mail. Daarom kunnen ze hun kosten laag houden. Als dit voor jou te moeilijk is kan een coach van Onafhankelijk Leven je daarin begeleiden.

Het grote voordeel  is dat iedereen mag klussen via een deelplatform. De klusser, werknemer  moet aan geen enkele arbeidsvoorwaarde voldoen. De verzekeringen zijn ook in orde omdat je iemand tewerk stelt via een organisatie.

Zelfstandigen mogen wel niet dezelfde activiteit uitoefenen als hun hoofdactiviteit als zelfstandige.

Studenten mogen ook klussen maar hier tellen de uren als klusser wel mee als uren studentenarbeid. Dus de student moet wel rekening houden met bepaalde voorwaarden. Die vind je hier.

Hoe doe je dit praktisch? We leggen dit uit via Helpper.

  • Jij, de budgethouder(BH), registreert zich bij Helpper www.helpper.be. Je klikt op 'Helpper zoeke'n en voert de registratie uit. Dit kan je via facebook of met valideren van je emailadres en een wachtwoord dat je zelf kiest.
  • Vul nu je profiel aan, voor wie zoek je hulp en geef aan wie je bent. Klik op 'bevestigen'.
  • Dan wordt er meer informatie gevraagd over jezelf, over de gevraagdetaken en over het aantal uren en momenten.
  • Op het einde vul je je bankrekeningnummer in dat kan gebruikt worden voor domiciliëring.
  • Je vermeldt onder 'moeten we nog iets weten'?  PAB of  PVB. Als je zelf een klusser hebt (helpper) laat je dit ook weten. Geef ook het rijksregisternummer van de klusser en het adres door. Dan gaat de screening sneller.

         Als je geen klusser hebt gaat Helpper voor jou op zoek.

  • Helpper doet de nodige administratie en verstuurd de overeenkomst naar jou per mail.
  • Je registreert de overeenkomst bij het VAPH. Dit kan via ‘mijnVAPH’ of via formulier ‘cash overeenkomst registreren’.  Het Type overeenkomst is  ‘met een natuurlijke of rechtspersoon’ . Je vermeldt het ondernemingsnummer van 'Helpper'. Bij omschrijving schrijf je de naam van de klusser(persoonlijk assistent) Als je een PAB hebt stuur je de overeenkomst op naar het VAPH.
  • Je geeft de uren waarop je persoonlijke assistent werkte door via de website van Helpper.
  • Helpper maakt maandelijks facturen op en verstuurt ze naar jou per mail.  Helpper geeft de prestaties van de klusser door aan FOD financiën.
  • Jij geeft de facturen door aan het VAPH via een kostenstaat of via ‘mijnVAPH’
  • Jij betaalt €9 per gepresteerd uur aan Helpper, de klusser krijgt 7 euro per uur van Helpper.
  • Per maand betaal je 10€ administratiekosten, enkel als er die maand effectief gewerkt wordt. Er wordt bij de start ook een administratiekost van 10 euro gevraagd, dit is éénmalig.
  • De klusser kan max 6130 euro op jaarbasis verdienen zonder maandelijkse beperking.
  • Maak duidelijk naar de klusser toe dat elke euro boven €6130 het gevolg heeft dat het volledige bedrag als inkomen zal worden gezien en belast zal worden. Extra onkosten of vervoerskosten zitten ook in dit bedrag. Helpper brengt de bijklusser daarvan op de hoogte maar hou als bijklusser zelf je teller in het ook. Je kan als bijklusser over een volledig werkjaar ongeveer 13 uur per week presteren. Je rekent geen 7euro per gewerkt uur maar 9 euro. Zo zitten alle kosten er in verwerkt:.2 verzekeringen, administratie, financiële transacties, BTW. De formule hierbij is: 6130 euro:9 euro:52weken= 13 uren.

 

Van burger tot burger

Hier gelden tal van voorwaarden die als nadelig kunnen gezien worden door zowel de klusser als de budgethouder. De klusser is ook hier je persoonlijk assistent en kan enkel ingezet worden voor ondersteuning. Bekijk hiervoor zeker de richtlijnen PAB en PVB wat kan en niet kan. 


Voorwaarden klusser van burger tot burger

  • :Bijklussen van burger tot burger kan enkel voor:
  1. werknemers die minstens 4/5 werken, Je mag bijklussen als je in de periode tussen 12 en 9 maanden voorafgaand aan de startdatum van de klus ten minste voor 4/5 werkte.
  2. Gepensioneerden
  3. Zelfstandigen. Als je een klus voor een andere burger doet, mag dat niet dezelfde activiteit zijn als je zelfstandige hoofdactiviteit en je moet in de periode tussen 12 en 9 maanden voorafgaand aan de startdatum van de klus zelfstandig geweest zijn.Onder ‘zelfstandig zijn’ verstaan we dat je bij de overheid bekend staat als zelfstandige in hoofdberoep en sociale bijdragen betaalt.
  4. Als je werkzoekend bent, mag je normaal gezien niet bijklussen. Maar er zijn twee uitzonderingen: Je volgt een traject burgerdienst voor jongeren. Of je werkt bij een erkend deeleconomieplatform. De RVA moet dan nagaan of die activiteit verenigbaar is met je  beschikbaarheid  voor de arbeidsmarkt. Let op: je inkomsten kunnen worden afgetrokken van je stempelgeld. De klusser moet zich registreren op www.bijklussen.be. Daarbij moet hij ook het rijksregisternummer van de budgethouder doorgeven.
  • De klusser mag per maand niet meer verdienen dan€ 510.83 op jaarbasis €6130.
  • De klusser moet een verzekering afsluiten.
  • De klusser moet maandelijks een factuur afdrukken of een bewijs opmaken van zijn gepresteerde uren en dit aan de budgethouder geven zodat de kosten kunnen betaald worden.

Voorwaarden budgethouder van burger tot burger

  • Als budgethouder mag je niemand aannemen die al bij jou aan het werk is als werknemer.
  • Het gaat om occasionele klussen. Dus een overeenkomst met een vast stramien dat wekelijks gedurende een langere periode wordt opgesteld mag niet.
  • Je moet zelf een overeenkomst opstellen tussen jij als budgethouder en de klusser. De advieslijn kan je daar wel mee helpen.

          Deze gegevens moeten in de overeenkomst staan zodat het VAPH de overeenkomst goedkeurt:

  • de gegevens van de budgethouder
  • de gegevens van de klusser met rijksregisternummer
  • de duur van de overeenkomst
  • prestatieduur
  • kostprijs per uur
  • de taken die de klusser als persoonlijk assistent uitvoer
  • Beide partijen moeten de overeenkomst tekenen.

Hoe verantwoorden naar het VAPH:

Je registreert de overeenkomst bij het VAPH. Dit kan via ‘mijnVAPH’ of via formulier ‘cash overeenkomst registreren’.  Het Type overeenkomst is  ‘met een individuele begeleider of student in loonverband’ . Je vermeldt het  Rijksregisternr van de klusser. Als je een PAB hebt stuur je de overeenkomst op naar het VAPH.

De klusser geeft je een factuur of een bewijs van de gewerkte uren die je als budgethouder invoert via ‘mijnVAPH’ gekoppeld aan de overeenkomst met de klusser. Dit kan je ook doen via een kostenstaat.

Als er geen overeenkomst is kan je de klusser ook betalen met je  vrij besteedbaar budget.Dit kan enkel met PVB.
Als de budgethouder  iemand aanneemt die geregistreerd is ‘via burger tot burger’  en betaald met het vrij besteedbaar budget moet de budgethouder niets ondernemen. Enkel betalen.
Aangezien een budgethouder max een budget heeft van €3600 is deze werkwijze niet opportuun. Het gaat ook om informele afspraken waarbij er wederzijds een groot vertrouwen moet zijn.

 

Coach Onafhankelijk Leven

Om de procedure van bijklussen op te starten via deeleconomie of van burger tot burger kan het nuttig zijn om een coach in te schakelen.
Zo ben je zeker dat er niets over het hoofd wordt gezien. Deze nieuwe manier om persoonlijke assistentie in te schakelen zorgt voor heel wat mogelijkheden. Maar de eerste stappen zijn vrij complex. Een duwtje bij de opstart door een coach kan meer duidelijkheid brengen.

Belangrijk

Dit artikel bevat de meest recente informatie. Het kan dat vorige info andere bedragen of voorwaarden stelt. Baseer je daarvoor dus op dit artikel. Omdat het voor iedereen nieuw is kan het zijn dat er nog aanpassingen komen. Dit kan vanuit het VAPH als het gaat om je PVB of PAB. Maar ook vanuit het FOD financiën of de sociale zekerheid als het gaat om 'bijklussen'.

Onafhankelijk Leven houdt jullie op de hoogte als er wijzigingen zouden zijn.

Met al je vragen kan je terecht bij de advieslijn. Je kan er ook terecht om een coach aan te vragen. Wij helpen je graag.

Bel 03 808 22 99 of mail advies@onafhankelijkleven.be

 

 

 

 

 

< Terug naar nieuwsoverzicht

Lid worden

Als lid van Onafhanklijk Leven vzw geniet je van interessante voordelen.

Ontdek de voordelen

Ontvang onze laatste nieuwtjes

Volg ons via social media

Klik hier en praat met ons mee

Om de gebruikerservaring van deze site te verbeteren gebruikt deze website cookies.

Akkoord