Het VAPH paste de richtlijnen voor het persoonlijke-assistentiebudget (PAB) en de bestedingsregels voor het persoonsvolgend budget (PVB) aan. We sommen voor je op wat er veranderde.
Download de nieuwe versie van de PAB-richtlijnen
Download de nieuwe versie van de PVB-bestedingsregels
Aanpassingen voor PAB én PVB
-
Als budgethouder kies je vanaf nu zelf hoeveel de eenmalige premie bedraagt voor je assistent met een taken- of arbeidsovereenkomst via een sociaal secretariaat.
Heb je een assistent in loondienst met een taken- of arbeidsovereenkomst via een sociaal secretariaat? Dan mag je je assistent een eenmalige premie geven. Tot nu toe mocht die eenmalige premie niet méér bedragen dan één gemiddeld maandloon. Voor je assistenten met een arbeidsovereenkomst mochten de verplichte eindejaarspremie (waarvan het bedrag elk jaar vast ligt) en de eenmalige premie samen niet méér bedragen dan één gemiddeld maandloon. Die beperking valt nu weg. Je kiest dus zelf hoeveel de eenmalige premie voor je assistent bedraagt.
Vragen over de eenmalige premie? Neem contact op met je sociaal secretariaat.
-
Je kan het vrij besteedbaar deel niet meer opvragen nadat de persoon met de handicap is overleden.
Als de persoon met de handicap overlijdt, dan moet je een eindafrekening opmaken. Vroeg je het vrij besteedbaar deel nog niet op? Mits een uitgebreide motivatie kon je het vrij besteedbaar deel nog opvragen na het overlijden van de persoon met de handicap. Dat kan nu niet meer.
-
Het VAPH verduidelijkt dat je ook de kosten voor het loon mag indienen onder de takenovereenkomst met je assistent.
In de vorige versies van de PAB-richtlijnen en PVB-bestedingsregels was het niet duidelijk dat je ook de kosten voor het loon (zoals de RSZ-bijdragen en de facturen van het sociaal secretariaat) kon indienen onder de takenovereenkomst met je assistent. In de nieuwe versies is dat duidelijker opgenomen. Bij de takenovereenkomst vind je nu een lijst van alle soorten kosten die je met het budget mag betalen.
Aanpassing enkel voor PVB
-
Voor overeenkomsten met een woonzorgcentrum of met een buitenlandse zorgaanbieder moet je niet langer een bijkomend attest bezorgen.
Sloot je een overeenkomst met een woonzorgcentrum of met een buitenlandse zorgaanbieder? Dan vroeg het VAPH standaard een attest op waaruit bleek:
- Dat het woonzorgcentrum niet van plan was om gebruik te maken van dubbele subsidiëring.
- Dat de buitenlandse zorgaanbieder bevoegd was om ondersteuning te organiseren voor personen met een handicap.
Die attesten zijn nu niet meer nodig.
Vragen?
Contacteer de advieslijn via 03 808 22 99 of advies@onafhankelijkleven.be. We helpen je graag verder.