Advieslijn 03 808 22 99

Met de rolstoel de lijn op

Geschreven op do 11 mei, 2017 door Mathias Van Hove in de categorie Nieuws

Met de rolstoel de lijn op

Twee jaar geleden was rolstoel gebruikster  Hendrikje in New York waar ze erg positieve ervaringen had bij het nemen van de bus . Sindsdien  neemt  Hendrikje  in België regelmatig de bus. Met wisselend succes maar de voordelen wegen op tegen de nadelen. Ongeveer wekelijks maakt  Hendrikje gebruik van de Lijn en  komt op plaatsen waar ze  anders nooit zou geraken. De ervaringen die ze heeft wil ze graag delen in dit artikel

Wat is er nodig voor een toegankelijke rit?

Er zijn 4 pijlers nodig om tot een toegankelijke bus (openbaar vervoer ) te komen. Aangepaste en onderhouden bussen, bereidwillige en goed geïnformeerde chauffeurs, een aangepast perron en reserveren ja of nee. Ik ga even dieper in op elk punt en geef wat tips aan reiziger en De Lijn.

1. Aangepaste en vooral onderhouden bus

De Lijn koopt sinds 2004 uitsluitend toegankelijke voertuigen. Eind 2015 was 83% toegankelijk.
Het aantal modellen  van aangepaste bussen in Vlaanderen alleen al is niet op 2 handen te tellen. Meestal is zo’n bus voorzien van een uitklapbare plaat maar er bestaan ook uitschuifbare platen. Sommige platen zijn lang, andere kort (zorgt voor problemen bij lage stoepen), de klepjes om de plaat omhoog te trekken bestaan in alle maten en vormen. De plaats bestemd voor de rolstoel in de bus is soms ruim , soms (te) klein .
Mij geeft het de  indruk dat niet alle modellen  goed doordacht zijn. En al helemaal niet getest door ervaringsdeskundigen.
@de Lijn Ik zou wel tips weten te geven!
De bus mag dan wel aangepast zijn, het mechanisme moet ook werken. Vaak zit het klepje vastgekoekt of breekt het af. En krijgt de chauffeur geen beweging in de plaat. Ook heb ik al meegemaakt dat de hele plaat afbreekt. Dan mag je je toegankelijke rit wel op je buik schrijven!

Mijn tip:

Zolang er geen verbetering is in het onderhoud van het mechanisme van de oprijplaat, neem een schroevendraaier mee als je de bus neemt.  Eén op de drie keer komt hij van pas!!

@De Lijn: toch een beetje beschamend, niet?

2. Bereidwillige chauffeur

• De meeste chauffeurs zijn vriendelijk en behulpzaam.
• Ook hier bevestigen spijtig genoeg de uitzonderingen de regel.
Op een middag in januari zijn 3 chauffeurs met toegankelijke, niet overvolle bussen mij voorbij gereden. Eén ervan zei ‘geen tijd’ en sloot de deur voor mijn neus.
• klacht indienen bij de Lijn levert, behalve een vriendelijk antwoord, niet veel op.
Tip! Als de chauffeur twijfelt raad hem dan aan de dispatch te bellen.

3. Aangepast perron

a. De lengte van de oprijplaten verschilt bij de bussen van model tot model. Ik weet uit ervaring dat enkel bij de korte platen een verhoogd perron noodzakelijk is.
advies @De Lijn: maak enkel nog bussen met lange oprijplaten! Deze zijn ook bruikbaar als er geen verhoogd perron of stoeprand is!
b. Eens je van de bus bent, moet je ook nog van het perron geraken! Onder andere In Brussel kan dat al eens tegenvallen…

4. Reserveren, ja of nee?

In tegenstelling tot wat veel chauffeurs beweren is reservatie niet verplicht zo zegt de Lijn mij in hun communicatie.
@De Lijn: Waarom zijn niet alle (lees: bijna geen) chauffeurs van de regels i.v.m. reserveren op de hoogte? Mij lijkt het een kleine moeite hen hierover te informeren.
Ikzelf reserveer enkel als ik ergens op tijd moet zijn.
Mijn ervaring is ook dat reservatie geen garantie geeft voor een toegankelijke rit:
-Chauffeur is niet altijd op de hoogte (maar dat gebeurt de laatste tijd niet meer, althans niet in Vlaams Brabant. Ik maak mezelf graag wijs dat dat komt door mijn  klachten)
-Reservatie van een toegankelijke rit of niet, onderhoud van het mechanisme laat  dikwijls te wensen over (zodanig dat je de bus NIET op kunt).
-Het reserveren gaat traag en enkel per telefoon (beantwoorder moet steevast het juiste programma opendoen). En enkel op weekdagen (toch in Vlaams Brabant).
Als alles vlot gaat heeft reserveren zo zijn voordelen:
-Je bent zeker van een aangepaste  bus (wel niet altijd onderhouden, dus de tip van de schroevendraaier blijft nuttig)
-De chauffeur is op de hoogte van je komst en houdt daar rekening mee bij het stoppen aan de halte (paaltjes, verhoogde stoep)
Dus minder stress voor zowel de reiziger als de chauffeur

Moraal van het verhaal:

De Lijn heeft nog werk aan de winkel  om  de busritten volledig toegankelijk te maken  maar de inspanningen lonen. Ikzelf geraak meestal waar ik moet zijn en Ik hoop dat deze getuigenis een uitnodiging is om het ook eens te proberen want:

Hoe meer rolstoelers de bus nemen, hoe meer de Lijn werk maakt van een toegankelijke dienstverlening!
@de Lijn vergeet niet, het omgekeerde geldt ook! Hoe eenvoudiger het wordt om met een rolstoel de bus op te geraken, hoe meer rolstoelgebruikers je op de bus zult zien.
 

< Terug naar nieuwsoverzicht

Lid worden

Als lid van Onafhanklijk Leven vzw geniet je van interessante voordelen.

Ontdek de voordelen

Ontvang onze laatste nieuwtjes

Door jouw gegevens in te vullen, ga je akkoord met onze privacy policy.

Volg ons via social media

Klik hier en praat met ons mee

Om de gebruikerservaring van deze site te verbeteren gebruikt deze website cookies.

Akkoord