Advieslijn 03 808 22 99

Meest gestelde vragen over de financiële compensatie voor PVB

Geschreven op wo 6 mei, 2020 door Karen De Wilde in de categorie Nieuws

Meest gestelde vragen over de financiële compensatie voor PVB

Heb je een Persoonsvolgend Budget (PVB)? Dan heb je recht op de financiële compensatie van het VAPH tijdens de COVID19-periode. We geven een antwoord op de 3 meest gestelde vragen hierover.

Heb je een PAB? Klik dan hier voor de vragen die voor jou van toepassing zijn.

Vraag 1. Hoeveel bedraagt mijn 8,5% financiële compensatie?

Het VAPH berekende 8,5% op je zorggebonden budget. Dit bedrag zie je staan als je inlogt op mijnvaph en kiest voor bedrag in euro (inclusief beheerskosten).

Vraag 2. Hoe dien ik mijn extra kosten in?

Heb je een nieuwe overeenkomst afgesloten?

Bezorg de gegevens van je overeenkomst via het formulier ‘Een overeenkomst registreren voor de besteding van uw persoonsvolgend budget in cash’ via mijnvaph.be
Bij de taakomschrijving schrijf je dat het gaat om een overeenkomst die je hebt afgesloten in het kader van COVID-19.

De gemaakte kosten dien je – zoals gewoonlijk- in via mijnvaph of via een kostenstaatformulier. 
Dien je in via mijnvaph? Vermeld bij referentie ‘covid 19’.
Dien je in via een kostenstaat? Vermeld bij omschrijving dat het gaat om een COVID19-kost.

Zo kan het VAPH later nagaan hoeveel van de 8,5% je hebt gebruikt voor extra hulp tijdens de COVID19-periode.

Heb je een lopende overeenkomst uitgebreid?

Als een assistent of individuele begeleider extra uren gaat presteren, dan kan er gewerkt worden met een bijlage aan de bestaande overeenkomst.

Voor jaarovereenkomsten ( vrijwilligers, interim, deeleconomie) sluit je geen nieuwe overeenkomst af. De jaarovereenkomst kan gewoon verder lopen.
Je doet wel een nieuwe registratie via mijnvaph of via het formulier ‘Een overeenkomst registreren voor de besteding van uw persoonsvolgend budget in cash’. Bij de taakomschrijving schrijf je dat het gaat om een overeenkomst die je hebt afgesloten in het kader van COVID-19.

Voor de kosten van de extra gepresteerde uren van een assistent of individuele begeleider moet de meerkost op de extra overeenkomst geregistreerd worden.
Voorbeeld: Je assistent heeft een maandloon van 1500 euro. Zij presteert nu extra uren, daardoor heeft zij een maandloon van 2.000 euro. De meerkost van 500 euro wordt geregistreerd op de nieuwe overeenkomst. Ook de bijkomende kosten van het sociaal secretariaat moeten op deze nieuwe overeenkomst geregistreerd worden.

Zo kan het VAPH later nagaan hoeveel van de 8,5% je hebt gebruikt voor extra hulp tijdens de COVID19-periode.

Vraag 3. Tot wanneer kan ik COVID-overeenkomsten afsluiten?

Zolang de COVID19-periode loopt kan je een overeenkomst afsluiten. Deze COVID19-periode is gestart op 14 maart 2020. Een einddatum is er nog niet. Deze wordt bepaald door Minister Wouter Beke.
Zolang deze einddatum niet bekend is, kan je dus overeenkomsten afsluiten voor extra hulp in huis.

Meer informatie over deze financiële compensatie?

Doe je momenteel geen beroep op je voorziening, maar ben je voltijds thuis? Klik dan hier voor meer informatie die voor jou van toepassing is.

Doe je momenteel enkel (en meer) beroep op je voorziening, en ben je dus niet thuis? Klik dan hier voor meer informatie die voor jou van toepassing is.

Heb je extra hulp nodig thuis? Klik dan hier voor meer informatie die voor jou van toepassing is.

< Terug naar nieuwsoverzicht

Lid worden

Als lid van Onafhanklijk Leven vzw geniet je van interessante voordelen.

Ontdek de voordelen

Ontvang onze laatste nieuwtjes

Door jouw gegevens in te vullen, ga je akkoord met onze privacy policy.

Volg ons via social media

Klik hier en praat met ons mee

Om de gebruikerservaring van deze site te verbeteren gebruikt deze website cookies.

Akkoord