Heb je een persoonlijk assistentiebudget (PAB)? Dan heb je recht op de financiële compensatie van het VAPH tijdens de COVID19-periode.
OPGELET
- Dit artikel gaat over PAB. Heb je een PVB? Lees dan hier verder.
- De financiële compensatie is op 30 september verhoogd naar 25,5%.
Vraag 1. Hoeveel bedraagt mijn financiële compensatie?
Het VAPH berekende 25,5% op je jaarbudget. De VIA4-middelen die je in 2020 opbouwt, worden niet meegeteld.
Een voorbeeld:
Hoe bereken je het oorspronkelijk PAB-jaarbudget ?
(Totaal bedrag inclusief COVID19 – VIA4middelen) gedeeld door 1,085
Zoals hier bijvoorbeeld: (49.223,95 – 365,75 ) : 1.085 = 45.030, 60 euro
Hoeveel bedraagt de Covidverhoging ?
25.5% van het jaarbudget : 45.030,60 x 0,255= 11.482,803 euro
Vraag 2. Hoe dien ik mijn extra kosten in?
Heb je een nieuwe overeenkomst afgesloten?
Bezorg deze overeenkomst aan Team Budgetbesteding van het VAPH. Vermeld hierbij dat het gaat om een overeenkomst die je hebt afgesloten in het kader van COVID19.
De gemaakte kosten dien je – zoals gewoonlijk- in via mijnvaph of via een kostenstaatformulier.
- Dien je in via mijnvaph? Vermeld bij referentie ‘covid 19’.
- Dien je in via een kostenstaat? Vermeld bij omschrijving duidelijk dat het gaat om een COVID19-kost.
Zo kan het VAPH later nagaan hoeveel van de 25,5% je hebt gebruikt voor extra hulp tijdens de COVID19-periode.
Heb je een lopende overeenkomst uitgebreid?
Als een assistent of individuele begeleider extra uren gaat presteren dan kan er gewerkt worden met een bijlage op de bestaande overeenkomst.
De bijlage moet bezorgd worden aan Team Budgetbesteding. In de taakomschrijving moet er staan dat het om extra uren zijn door COVID-19. Hier vind je een voorbeeld van een bijlage die je kan gebruiken.
Voor de kosten van de extra gepresteerde uren van een assistent of individuele begeleider moet de meerkost op de extra overeenkomst geregistreerd worden.
Voorbeeld: Je assistent heeft een maandloon van 1500 euro. Zij presteert nu extra uren, daardoor heeft zij een maandloon van 2.000 euro. De meerkost van 500 euro wordt geregistreerd op de nieuwe overeenkomst. Ook de bijkomende kosten van het sociaal secretariaat moeten op deze nieuwe overeenkomst geregistreerd worden.
Zo kan het VAPH later nagaan hoeveel van de 25,5% je hebt gebruikt voor extra hulp tijdens de COVID19-periode.
Vraag 3. Tot wanneer kan ik COVID-overeenkomsten afsluiten?
Zolang de COVID19-periode loopt kan je een overeenkomst afsluiten. Deze COVID19-periode is gestart op 14 maart 2020 en eindigt op 31 december 2020.
Meer informatie over deze financiele compensatie
Heb je een PAB en combineer je dit normaal met een multifunctioneel centrum, maar ben je nu thuis? Klik dan hier voor meer informatie die voor jou van toepassing is.
Heb je een PAB en combineer je dit normaal met (buitengewoon) onderwijs, maar ben je nu thuis? Klik dan hier voor meer informatie die voor jou van toepassing is.