Advieslijn 03 808 22 99

Leren werken met de mijnVAPH website

Geschreven op do 6 april, 2017 door Cor Van Damme in de categorie Assistentie

Leren werken met de mijnVAPH website

Wij overlopen de belangrijkste functies van deze website. We willen alle budgethouders enthousiast maken over dit portaal. Het heeft dan ook een paar grote voordelen!

Je gaat naar de site van het VAPH (www.vaph.be) en rechts van de pagina of helemaal bovenaan vind je een blokje naar ‘mijnVAPH’. Daar kan je op klikken en zo kom je op het portaal mijnVAPH.  Via mijnvaph.be kan jij of jouw wettelijk vertegenwoordiger jouw persoonlijk dossier bij het Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap (VAPH) online raadplegen. Hiervoor heb je een elektronische identiteitskaart, jouw pincode en een kaartlezer nodig. Hulp nodig bij het gebruik van de kaartlezer ? Klik hier.

 

Wat kan u allemaal doen via het online portaal mijnVAPH:

  • jouw aanvraag voor ondersteuning opvolgen;
  • jouw goedgekeurde aanvragen voor zorg en ondersteuning opzoeken;
  • een attest voor dienstencheques afdrukken;
  • een overzicht vinden van de zorgaanbieders die jou ondersteuning bieden;
  • een overzicht vinden van de betalingen van hulpmiddelen en aanpassingen;
  • jouw persoonlijke-assistentiebudget (PAB) beheren;
  • jouw persoonsvolgend budget aanvragen en beheren (ondersteuningsplan persoonsvolgend budget invullen en indienen, verloop aanvraag opvolgen, rekeningnummer doorgeven, overeenkomsten met zorgaanbieders registreren en inzien, transacties raadplegen, vrij besteedbaar deel opvragen, saldo raadplegen,...)

Kosten indienen, hoe doe je dat ?

Op mijnVAPH ga je naar ‘persoonsvolgend budget’ bovenaan – vervolgens klik je ‘budgetlijnen’ aan – je ziet nu jouw budgetlijnen/jouw budgettellers.

Onderaan zie je de groene knop ‘PVB-kosten toevoegen’ – via deze knop kan je kosten indienen.

  1. Je duidt aan over welke overeenkomst het gaat
  • Voorbeeld: Je wil de onkost 50€ lidgeld voor Onafhankelijk leven vzw indienen – Je klikt ‘cash met bijstandsorganisatie in het kader van het lidmaatschap’
  1. Je duidt het boekingstype aan
  • Voorbeeld: lidgeld bijstandsorganisatie zijn ‘onkosten’
  1. Je geeft de ’periode’ in waarover het gaat
  • Voorbeeld: lidgeld Onafhankelijk Leven 1/1/2017 – 31/12/2017
  1. Je vult de ‘kost’ in
  • Voorbeeld: Onafhankelijk leven vzw = 50€

Ter info: Als je al jouw kosten hebt ingediend die je wou indienen, dan klik je op ‘bevestigen’ en vervolgens mag je niet vergeten om ook op ‘aanvragen’ te drukken zodat jouw kostenstaat ook effectief verstuurd wordt naar het VAPH.

Ter info:  Wat doe je met onkosten van arbeidsongevallenverzekering voor jou assistenten ? Deze mag je indienen onder onkosten ‘cash met een individuele begeleider/student in loonverband’. Ook als je 2 assistenten hebt en de verzekering beide assistenten dekt mag je deze kost indienen onder 1 van de 2 overeenkomsten van je assistenten.

Ter info: Wat doe je met dienstencheques ? Ik koop ze bij Sodexo maar daar moet je geen overeenkomst mee afsluiten. Je sluit een overeenkomst af met het dienstenchequebedrijf waar jij mensen van krijgt voor ondersteuning. Vb. poetsdienst. Deze overeenkomst voeg je toe aan mijnVAPH. Als je bijvoorbeeld 150 dienstencheques bestelt bij Sodexo mag je deze kost voor de 150 cheques in één keer als onkost indienen bij je PVB, je duidt dan aan onkost voor ‘cash met dienstenchequebedrijf’. Je moet dus niet per week dat het bedrijf jou ondersteuning komt bieden een kost indienen voor 4 dienstencheques.

Mijn vrij besteedbaar bedrag, hoe vraag ik dit op ?

Dit geldt enkel voor de mensen die nu reeds hun PVB een stuk of in zijn geheel in cash besteden.

Op mijnVAPH ga je naar ‘persoonsvolgend budget’ bovenaan – vervolgens klik je ‘budgetlijnen’ aan – je ziet nu jou budgetlijnen/jouw budgettellers.

Onderaan zie je de groene knop ‘vrij besteedbaar deel opvragen’ – vervolgens zie je hoeveel vrij besteedbaar deel jij nog hebt en kan je een bedrag invoeren dat jij wil opvragen.

Je moet voor het vrij besteedbaar deel geen bewijsstukken indienen bij het VAPH.

Overeenkomsten registreren voor mijn PAB of PVB, hoe doe je dat ?

  1. Als je werkt met PAB: je klikt bovenaan op ‘ondersteuning’ – vervolgens klik je links ‘PAB’ -  en dan ‘contracten’ – je ziet nu al jou contracten  - nieuwe contracten kan je toevoegen met de knop rechts bovenaan
  2. Als je werkt met PVB: Je klikt bovenaan op ‘persoonsvolgend budget’ – vervolgens klik je links ‘overeenkomsten’ aan
  • je klikt op ‘voucher’ (je zet jouw budget in bij een vergunde zorgaanbieder) – je ziet nu de overeenkomst staan met jouw vergunde zorgaanbieder
  • Je klikt op ‘cash’ (je beheert en organiseert zelf jouw budget en ondersteuning) – je ziet jouw overeenkomsten staan met jouw ondersteuners vb. bijstandsorganisatie, individuele begeleider in loonverband,… - je kan nu een ‘overeenkomst toevoegen’ door op de blauwe knop te drukken
  • Voorbeeld: lidgeld bij Onafhankelijk leven vzw, kan je registreren onder overeenkomst met ‘bijstandsorganisatie in het kader van lidmaatschap’, overeenkomst met een assistent kan je registreren onder overeenkomst ‘met een individuele begeleider/student in loonverband’,…

Ter info: Je hebt misschien de vraag gekregen om jouw overeenkomsten opnieuw op te sturen of te uploaden in mijnVAPH. Dit wil zeggen dat je je overeenkomsten moet vervolledigen en opnieuw moet invoeren in mijnVAPH, de reden hiervoor is dat er enkele gegevens ontbraken in jouw vroegere overeenkomsten en dat ze dit nu ineens mee willen rechttrekken met de verandering naar het PVB systeem.

Als jij graag een paar schermvoorbeelden ziet van de website kan je hier klikken. 

< Terug naar nieuwsoverzicht

Lid worden

Als lid van Onafhanklijk Leven vzw geniet je van interessante voordelen.

Ontdek de voordelen

Ontvang onze laatste nieuwtjes

Door jouw gegevens in te vullen, ga je akkoord met onze privacy policy.

Volg ons via social media

Klik hier en praat met ons mee

  • LinkedIn
  • LinkedIn
  • LinkedIn
  • LinkedIn

Om de gebruikerservaring van deze site te verbeteren gebruikt deze website cookies.

Akkoord