Advieslijn 03 808 22 99

Hoe ziet het VAPH eruit?

Geschreven op do 16 juni, 2016 door Jeroen De Weerdt in de categorie Invloed op het beleid

Hoe ziet het VAPH eruit?

We staken  in een vorig bericht onze liefde voor het nieuwe VAPH niet onder stoelen of banken. We waren wel nog benieuwd hoe het VAPH haar nieuwe missie en visie verder vorm zou geven. Het VAPH geeft daarover nu meer informatie vrij. Dat is ook voor jou belangrijk, want zo weet je beter waar je moet zijn met je vragen!

We staken  in een vorig bericht onze liefde voor het nieuwe VAPH niet onder stoelen of banken. We waren wel nog benieuwd hoe het VAPH haar nieuwe missie en visie verder vorm zou geven. Het VAPH geeft daarover nu meer informatie vrij. Dat is ook voor jou belangrijk, want zo weet je beter waar je moet zijn met je vragen!

 

Het VAPH blijft - naast de persoonsvolgende financiering - inzetten op tegemoetkomingen voor hulpmiddelen en op rechtstreeks toegankelijke hulp. Dat is meer laagdrempelige handicapspecifieke begeleiding, dagopvang en verblijf. Het VAPH financiert ook nog het PAB voor de minderjarigen.

Het hoofbestuur van VAPH verhuist op 20 juni.  Het nieuwe adres is: VAPH, Zenithgebouw, Koning Albert II-laan 37, 1030 Brussel. Meer informatie over de routebeschrijving en parkeermogelijkheden vindt u op de  website. Actueel zijn de medewerkers daar druk doende met dozen en kabels…

Er zijn nu 3 afdelingen binnen het VAPH:
- de afdeling Toeleiding en Hulpmiddelen is vooral bezig met  de aanvragen van een persoonsvolgend budget (erkenning handicap, budgethoogte, prioriteitengroep of automatische toekenningsgroep) en voor de aanvraag en toekenning van hulpmiddelen voor de persoon met een handicap. Afdelingshoofd: Evert Wuyts

- de afdeling Dienstverlening budgethouders stelt  het persoonsvolgend budget ter beschikking en volgt de besteding van het budget op. Afdelingshoofd: Dirk Vanderstighelen

- de afdeling Financiering en Zorgplanning vergunt en financiert professionele organisaties en staat in voor overleg en afstemming over het regionaal zorgaanbod. Afdelingshoofd: Jos Theunis

Het VAPH biedt zijn dienstverlening aan via vijf provinciale contactpunten, zodat je met je vragen dicht bij huis terecht kan, bijvoorbeeld over je registratie op de wachtlijst, over jouw aanvraagdossier, over je budgetbesteding, budget of als je een handicap hebt verworven  na een ongeval?...

Naast de 3 afdelingen zijn er ook ondersteunende teams (beleid en organisatie, IT, communicatie, klachtenbeheer, infolijn, ...) die bruggen bouwen over de afdelingen heen. Deze teams worden geleid door de administrateur-generaal James Van Casteren.

Graag verwijzen we jou ook nog verder naar de website van het VAPH waar je een aantal interessante brochures vindt, bv over uw rechten en plichten, wat bij handicap na een ongeval, rechtstreeks toegankelijke hulp enz.

Maar met vragen over je PAB of Persoonsvolgende Budget kan je natuurlijk ook eerst bij onze advieslijn terecht!
 

< Terug naar nieuwsoverzicht

Lid worden

Als lid van Onafhanklijk Leven vzw geniet je van interessante voordelen.

Ontdek de voordelen

Ontvang onze laatste nieuwtjes

Door jouw gegevens in te vullen, ga je akkoord met onze privacy policy.

Volg ons via social media

Klik hier en praat met ons mee

Om de gebruikerservaring van deze site te verbeteren gebruikt deze website cookies.

Akkoord