Advieslijn 03 808 22 99

Hoe kan je COVID19-kosten indienen?

Geschreven op do 13 augustus, 2020 door Karen De Wilde in de categorie Corona

Hoe kan je COVID19-kosten indienen?

Budgethouders hebben recht op een financiële compensatie van 25,5% tijdens de coronacrisis. Welke kosten komen in aanmerking? En hoe dien je de kosten in? We beantwoorden al jullie vragen hierover.

Onze advieslijn kreeg de voorbije maanden honderden vragen over het indienen van de extra kosten in coronatijden. In dit artikel beantwoorden we alle vragen en geven we enkele concrete voorbeelden als houvast.

Heb ik recht op 25,5% extra budget? 

Dat klopt. In totaal mag je jouw jaarbudget maximaal tot 25,5% overschrijden. Daarmee kan je covid19-kosten indienen die je maakt tussen 14 maart en 31 december 2020.

Kan ik de factuur van mijn coach hiermee betalen?

Dat kan. Onze coach helpt je om jouw meerbudget te optimaliseren.

Wil je bijvoorbeeld een extra assistent inschakelen, maar weet niet hoe je dit moet aanpakken? Dan kan de coach dat voor jou in orde brengen.

Kan ik dit budget gebruiken voor vervoerskosten?

Dat kan.

Wil je bijvoorbeeld een uitstap maken naar een nabijgelegen park en heb je problemen met vervoer? Dan kan je aangepast vervoer betalen met dit budget.

Kan ik met dit budget extra hulp inschakelen?

Dat kan. De budgetverhoging is bedoeld om jou extra te ondersteunen in coronatijden. Voor die extra ondersteuning kan je de hulp inschakelen van bijvoorbeeld een persoonlijke assistent, interimkantoor of een vrijwilliger...

Hoe gebruik ik het extra budget?

Voorbeeld: via een interimkantoor komt er een assistent 2 dagen per week bij jou thuis. Je wil deze nu 5 dagen per week laten komen. In dat geval sluit je een bijkomende overeenkomst af met het interimkantoor. Heb je een PAB? Dan mail je een kopie van deze overeenkomst naar team budgetbesteding (budgetbesteding@vaph.be) met de melding dat dit in het kader van COVID-19 is. Heb je een PVB? Dan registreer je deze overeenkomst in mijnvaph.be.

Hoe splits je gewone kosten en covid-kosten?

Daar mag je pragmatisch in zijn, vindt het VAPH. Dat betekent dat je de totale factuur zelf mag opsplitsen of dat je zelf een inschatting mag maken qua opsplitsing van de kosten.

Belangrijk is dat gewone kosten en covid19-kosten overeenkomen met de facturen die je hiervoor indient. Dit is wat het VAPH zal controleren.

Maak je in normale omstandigheden elke maand ongeveer even veel kosten?

  • Vergelijk dan het bedrag van de huidige factuur met het bedrag van vorige facturen. Het verschil tussen de beide bedragen kan je indienen als meerkost.
  • Bijvoorbeeld: Je maandelijkse factuur van de vrijwilligerservice is 400€. Tijdens de coronacrisis heb je extra vrijwilligers ingeschakeld. Daardoor is je factuur voor de maand juni opgelopen tot 1000€. Het verschil, 600€, mag je boeken op de ‘extra’ COVID-19-overeenkomst met als opmerking ‘COVID-19’.

Schommelen je kosten maandelijks omdat je in normale omstandigheden je budget wisselend inzet?

  • Bereken dan de gemiddelde kosten pre-corona en vergelijk dat met de kosten tijdens de coronacrisis. Alles wat je boven dit gemiddelde uitkomt, dien je in als COVID19-kost.

Is een aparte factuur of bewijs nodig?

Nee. Een aparte factuur of bewijsstuk is niet nodig voor de meerkosten.

Sociale secretariaten moeten geen aparte loonfiche afleveren voor de kosten van de COVID-19-periode.
Hou je facturen wel goed bij, zodat je bij een controle kan aantonen dat het totale factuurbedrag overeenkomt met de som van de ‘gewone kosten’ en ‘covid19-kosten’.

Ik heb al een extra uitbreiding gedaan, zonder modelovereenkomst. Hoe zit dat dan?

Je kan eveneens gebruik maken van een modelovereenkomst. Vermeld de correcte datum van de uitbreiding van het aantal uren nav COVID-19. Zo kunnen alle gemaakte kosten ikv corona vergoed worden.

Maakt het uit of je met een cashbudget of via voucher werkt?

Nee. De verhoging geldt zowel voor budgethouders met een cashbudget als voor budgethouders met een voucher bij een vergunde zorgaanbieder.

Ik heb een PVB en besteed mijn budget deels in cash en deels in voucher. Tijdens de COVID19-periode ga ik extra besteden in cash. Wat moet ik doen?

  • Jouw individuele dienstverleningsovereenkomst blijft gewoon doorlopen, ook als je geen ondersteuning krijgt van de vergunde zorgaanbieder tijdens de COVID19-periode.
  • Je registreert de extra overeenkomsten en vermeldt daarbij dat het een overeenkomst is die je sloot in het kader van COVID-19. Je kan dit noteren bij de taakomschrijving. 
  • Na goedkeuring van de overeenkomst kan je kosten registreren in het kader van de overeenkomst. Het VAPH vergoedt de extra kosten tot maximaal 17% (voor het persoonsvolgend budget is dat inclusief beheerskosten) boven jouw jaarbudget.

Ik werk volledig via voucher. Hoe kan ik dan beroep doen op dit extra budget?

Lees hier welke stappen je moet zetten als je jouw PVB volledig besteedt in voucher en nu ondersteuning thuis organiseert.

Hoe zit het na 30 september 2020?

Op 15 juni 2020 kregen zorgaanbieders de boodschap dat ze naar een fase van ‘het nieuwe normaal’ moesten overstappen. Ze kregen dus de tijd kregen om de nodige maatregelen te nemen. Het Vlaams Agenschap voor Personen met een Handicap ontwikkelde een richtlijn die stelt dat zorginstellingen ook bij ernstige opflakkeringen een aanbod moeten blijven organiseren voor hun budgethouders.

Momenteel zijn de coronamaatregelen versnipperd, omdat elke gemeente eigen richlijnen kan opleggen. Daardoor zijn er dus heel veel verschillen mogelijk.

Onafhankelijk Leven heeft aan het kabinet laten weten dat budgethouders ook na september recht moeten blijven hebben op een goede ondersteuning. Met succes: budgethouders die thuis extra ondersteuning nodig hebben tijdens de COVID19-periode, hebben recht op een financiële compensatie van 25,5% tot het einde van het jaar.


Vragen?

Heb je een vraag? Contacteer gerust onze advieslijn.

Overzicht van coronamaatregelen

De voorbije maanden schreven we heel wat nieuwsberichten over de coronacrisis, de steeds veranderende richtlijnen en steunmaatregelen voor mensen met een handicap. Hier vind je een compleet overzicht van artikels die nog steeds actueel zijn.

< Terug naar nieuwsoverzicht

Lid worden

Als lid van Onafhanklijk Leven vzw geniet je van interessante voordelen.

Ontdek de voordelen

Ontvang onze laatste nieuwtjes

Door jouw gegevens in te vullen, ga je akkoord met onze privacy policy.

Volg ons via social media

Klik hier en praat met ons mee

Om de gebruikerservaring van deze site te verbeteren gebruikt deze website cookies.

Akkoord