Advieslijn 03 808 22 99

Hoe corrigeer je kosten?

Geschreven op vr 1 april, 2022 door Bas Pelle in de categorie Assistentie

Hoe corrigeer je kosten?

Het VAPH publiceerde recentelijk een mededeling omtrent het corrigeren van kosten. Dit kon voorheen al, maar het VAPH wilde de bestaande procedures nog eens toelichten én meedelen dat je tegenwoordig de reden moet aangeven waarom je de kost corrigeert.

De mededeling van het VAPH kan je hier terugvinden. We geven kort een toelichting.

Om welke redenen kan ik kosten aanpassen?

Het VAPH gaf de volgende redenen:

  • foutief bedrag
  • verkeerd budgetjaar
  • foute aanduiding creditnota/kost
  • dubbel ingegeven
  • foutieve prestatieperiode
  • controle besteding
  • controle Zorginspectie
  • andere (deze vul je in in het opmerkingenveld, je kan hieronder lezen hoe dat moet)

Hoe en waar kan ik kosten aanpassen?

Dit kan op verschillende manieren:  

  • via het online platform mijnVAPH
  • bij het Team Budgetbesteding van het VAPH kan je een correctie aanvragen per e-mail op per post -> in de brief plaats je de gegevens van de kost die je wil laten aanpassen en wát je wil aanpassen, versturen kan naar: Zenith Gebouw, Koning Albert II-laan 37 1030 Brussel

Hoe corrigeer ik een kost op mijnVAPH?

Heb je een kost foutief ingegeven? Klik dan bij die kost op de 3 puntjes:

Klik vervolgens op “Correctie”:

Dit scherm verschijnt:

Vul hier in wat het bedrag van de kost moet zijn en waarom deze kost moet worden aangepast. Onder “Reden” zie je ook het veld “Opmerking”. Daar kan je een andere reden invullen dan die uit het lijstje dat bij “Reden” verschijnt. Nadien klik je op “Verzenden”.

Ik kan alleen het bedrag aanpassen, maar het bedrag van de kost was juist. Wat moet ik dan doen om iets anders aan te passen?

Het klopt dat je enkel het bedrag kan aanpassen ook al zijn er meer redenen om een kost te corrigeren. Wat kan je in dat geval doen? 

  • Vul bij de correctie “0 euro” in. Op die manier annuleer je de kost volledig.
  • Dien daarna de kost opnieuw in op mijnVAPH. Meer info over het indienen van kosten vind je in dit artikel op onze website. 
  • Wil je een dubbel ingegeven kost schrappen? Zet dan 1 van de 2 kosten op 0 en laat de andere kost staan.

Moet ik verder nog iets doen?

Nee, gelukkig niet. Het VAPH verwerkt administratieve aanpassingen automatisch. 

  • Als je het bedrag van een al verwerkte kost verhoogt, zal het VAPH binnen 5 werkdagen het ontbrekende stuk storten op de budgetrekening. 
  • Als je het bedrag van een al verwerkte kost verlaagt, zal het VAPH het verschil tussen het te hoge bedrag en het correcte bedrag inhouden bij de volgende keer dat je kosten ingeeft. Zo zorgen ze ervoor dat alles opnieuw even staat.

Nog vragen?

Wil je hulp met het aanpassen van kosten of heb je vragen over deze procedures? Neem dan zeker telefonisch contact op met de Advieslijn. Wij begeleiden je dan ‘live’ bij het doorvoeren van de aanpassing.

< Terug naar nieuwsoverzicht

Lid worden

Als lid van Onafhanklijk Leven vzw geniet je van interessante voordelen.

Ontdek de voordelen

Ontvang onze laatste nieuwtjes

Door jouw gegevens in te vullen, ga je akkoord met onze privacy policy.

Volg ons via social media

Klik hier en praat met ons mee

Om de gebruikerservaring van deze site te verbeteren gebruikt deze website cookies.

Akkoord