Advieslijn 03 808 22 99

Hoe bewaar ik mijn overeenkomsten en facturen?

Geschreven op ma 21 november, 2022 door Bas Pelle in de categorie Assistentie

Hoe bewaar ik mijn overeenkomsten en facturen?

Voor elke kost die je met het PAB of met het PVB in cash betaalt, moet je aan het VAPH een overeenkomst en een factuur voorleggen. Daarmee bewijs je aan het VAPH hoe je je budget uitgeeft. We geven je enkele tips om die bewijsstukken goed te bewaren. 

Hoe krijg je een bewijsstuk?

  • Digitaal. De zorgaanbieder stuurt documenten via e-mail, als een pdf of een Word-document. 
  • Op papier. Je krijgt een papieren overeenkomst of factuur.

Hoe bewaar je overeenkomsten en facturen?

Je moet die bewijsstukken 7 jaar bewaren. Digitale documenten kan je digitaal bewaren. Papieren documenten bewaar je op papier.

  • Krijg je documenten digitaal? Zorg dan voor een back-up. Zet de documenten op een USB-stick, op een externe harde schijf of in de cloud (bijvoorbeeld Google Drive of Dropbox).
  • Krijg je documenten op papier? Zorg dan dat je ze op een veilige plaats bewaart. Orden ze goed zodat je ze makkelijk terug kan vinden bij een VAPH-controle.

Vraag je zorgaanbieders om documenten digitaal te sturen. Daarvan kan je makkelijker back-ups maken en het neemt minder plaats in.

Wat als ik een bewijsstuk verlies?

Contacteer de zorgaanbieder en vraag een kopie van het document.

Hulp bij administratie

Heel wat budgethouders kiezen ervoor om hulp in te schakelen om de VAPH-administratie te organiseren. Onze coaches kunnen je daarbij helpen. Ze bekijken enkele keren per jaar samen met jou de administratie en controleren of alles correct is.

Vraag een coach aan huis
 

Webinar: Hoe bereid ik me voor op VAPH-controles? 

Ben jij goed voorbereid op controles? In dit webinar leggen we je uit hoe je de administratie op orde kan brengen én houden. 

Schrijf in voor het webinar op 24 november om 20 uur 
 

Kan je niet deelnemen op donderdag 24 november? Maar wil je wel graag al onze tips horen om je administratie op orde te houden voor een controle? Schrijf je ook dan zeker in. We sturen je nadien een link naar de opname van het webinar. 

Vragen? 

Contacteer de advieslijn via 03 808 22 99 of advies@onafhankelijkleven.be.

< Terug naar nieuwsoverzicht

Lid worden

Als lid van Onafhanklijk Leven vzw geniet je van interessante voordelen.

Ontdek de voordelen

Ontvang onze laatste nieuwtjes

Door jouw gegevens in te vullen, ga je akkoord met onze privacy policy.

Volg ons via social media

Klik hier en praat met ons mee

Om de gebruikerservaring van deze site te verbeteren gebruikt deze website cookies.

Akkoord