Advieslijn 03 808 22 99

Help! Het extra COVID-budget verdween uit mijn budgetlijn.

Geschreven op ma 13 december, 2021 door Stefanie Leekens in de categorie Assistentie

Help! Het extra COVID-budget verdween uit mijn budgetlijn.

Budgethouders kregen tot 30 juni 2021 een extra budget om de extra kosten voor zorg en ondersteuning tijdens de COVID-periode te betalen. Het VAPH voegde dit COVID-budget bij de start van de pandemie toe aan de budgetlijn. Onlangs verwijderde het VAPH deze budgetverhoging uit alle budgetlijnen waar in 2021 geen enkele COVID-overeenkomst of COVID-kost werd geregistreerd. Maakte je toch COVID-kosten? Je kan dit gelukkig nog rechtzetten. 

COVID-overeenkomst of gewone overeenkomst

Niet iedere overeenkomst tijdens de COVID-periode is een COVID-overeenkomst. Sloot je een nieuwe overeenkomst af voor extra hulp tijdens de COVID-periode omdat je gebruikelijke hulp wegviel? Bijvoorbeeld omdat de voorziening sloot? Dan is deze nieuwe overeenkomst een COVID-overeenkomst en moet je dit correct registreren in het portaal van mijnVAPH.be. Het VAPH beschouwt alleen de overeenkomsten met in de taakomschrijving 'COVID-19' als een COVID-overeenkomst.

Registreerde je de overeenkomst verkeerd? Je kan dit nog (laten) rechtzetten: laat aan het VAPH weten welke overeenkomsten COVID-overeenkomsten zijn en welke ingediende kosten met het COVID-budget betaald moeten worden. Zij zetten dit voor je recht.

COVID-kost of gewone kost

Sommige budgethouders registreerden hun COVID-overeenkomst correct, maar dienden hun kosten hier niet correct op in. Ook dan verwijderde het VAPH het COVID-budget uit de budgetlijn. Laat aan het VAPH weten welke kosten je onder de COVID-overeenkomst wil inbrengen en ze corrigeren dit voor jou.

Wat als ik geen nieuwe overeenkomst afsloot, maar de uren van mijn vaste assistent vermeerderde tijdens de COVID-periode?

Als je vaste assistent vóór de COVID-periode bijvoorbeeld 24 uren werkte en tijdens de COVID-periode 34 uren, moet je een opsplitsing maken. De 24 uren betaal je met het gewone jaarbudget en de extra 10 COVID-uren met het COVID-budget.

Als je assistent werkt via een sociaal secretariaat, voeg je een bijlage toe aan de bestaande overeenkomst om de COVID-uren door te geven aan het VAPH. Het sociaal secretariaat maakt die bijlage voor je op. Je registreerde geen bijlage? Geef een seintje aan team Budgetbesteding van het VAPH.

Werkt je assistent via een jaarcontract, zoals bij interim of deeleconomie? Dan moet er geen aparte bijlage gemaakt worden. Het VAPH moet natuurlijk wel op de hoogte zijn van de extra COVID-uren. Daarom moet je een COVID-overeenkomst registreren in het online portaal mijnVAPH.be. Deed je dit niet? Of niet correct? Laat het weten aan team Budgetbesteding van het VAPH en zij helpen je verder. 

Loopt de COVID-periode niet door?

Helaas niet. Ondanks de ‘vierde golf’ besliste het VAPH om het COVID-budget stop te zetten op 30 juni 2021. Als het VAPH weer COVID-middelen vrijmaakt, informeren wij jou via onze website en nieuwsbrief. Hou deze kanalen dus goed in de gaten.

Nog vragen?

< Terug naar nieuwsoverzicht

Lid worden

Als lid van Onafhanklijk Leven vzw geniet je van interessante voordelen.

Ontdek de voordelen

Ontvang onze laatste nieuwtjes

Door jouw gegevens in te vullen, ga je akkoord met onze privacy policy.

Volg ons via social media

Klik hier en praat met ons mee

Om de gebruikerservaring van deze site te verbeteren gebruikt deze website cookies.

Akkoord