Advieslijn 03 808 22 99

Heb je extra hulp nodig thuis?

Geschreven op wo 22 april, 2020 door Karen De Wilde in de categorie Corona

Heb je extra hulp nodig thuis?

Ontvang je een persoonsvolgend budget (PVB)? Dan heb je recht op 8,5% extra budget voor de (extra) kosten die je maakt voor je zorg en ondersteuning tijdens deze COVID19-periode.

 

OPGELET. De financiële compensatie is op 30 september verhoogd naar 25.5%.

Financiële compensatie van 8,5%

Doe je geen beroep op een voorziening van het VAPH? Ook dan heb je recht op 8,5% extra budget voor de (extra) kosten die je nu maakt voor je zorg en ondersteuning tijdens deze COVID19-periode.
Om deze extra kosten voor zorg en ondersteuning thuis te organiseren, krijg je een financiële compensatie van het VAPH. Als je PVB ontoereikend is om deze extra kosten te kunnen betalen, mag je het PVB-jaarbudget overschrijden met maximum 8,5%. Het VAPH rekent 8,5% op je jaarbudget. 

Deze verhoging zie je in het PVB-overzicht in Mijnvaph.be

Welke stappen zet je om deze 8,5% te krijgen?

Om deze compensatie tijdens deze COVID19-periode te kunnen krijgen volg je volgende stappen:

  1. Je sluit een overeenkomst af met een persoon of dienst voor hulp thuis. De startdatum van deze COVID19-periode is 14 maart, de einddatum is nog niet gekend. Had je al een contract met een persoon of dienst? Dan kan je dit ook tijdelijk uitbreiden.
  2. Bezorg de gegevens van je overeenkomst via het formulier ‘Een overeenkomst registreren voor de besteding van uw persoonsvolgend budget in cash’ of via mijnvaph.be. Bij de taakomschrijving schrijf je dat het gaat om een (uitbreiding bij een) overeenkomst dat je hebt afgesloten in het kader van COVID-19.
  3. De gemaakte kosten dien je – zoals gewoonlijk- in via mijnvaph.be of een kostenstaatformulier.  Meer informatie over hoe je deze kosten indient, lees je hier

Volstaat je huidige budget (zonder de financiële compensatie) om de extra ondersteuning mee te betalen? Dan hoef je niks te doen.

Welke soort contracten kan je afsluiten?

Er zijn verschillende manieren om met iemand een overeenkomst af te sluiten. We maken een verschil tussen overeenkomsten die er voor zorgen dat de assistent een ‘echt’ loon krijgt en dus belastingen moet betalen op dit loon en overeenkomsten waar de assistent geen echt loon krijgt, maar dus ook geen belastingen moet op betalen.

De persoon die je zoon of dochter helpt ontvangt een loon en betaalt hierop belastingen:

  • een overeenkomst met een familielid tot de tweede graad of met een gezinslid. Dit kan via een sociaal secretariaat (bvb securex) of interimkantoor (bvb Agilitas). Werk je nog niet met een sociaal secretariaat? Neem dan contact op met een interim-kantoor, zodat je overeenkomst snel in orde is. Bij een sociaal secretariaat vraagt dit iets meer tijd en administratie.
  • een arbeidsovereenkomst met een persoonlijke assistent via een sociaal secretariaat of interimkantoor. Werk je nog niet met een sociaal secretariaat? Neem dan contact op met een interim-kantoor, zodat je overeenkomst snel in orde is. Bij een sociaal secretariaat vraagt dit iets meer tijd en administratie.
  • een overeenkomst met een dienstencheque-bedrijf. Als persoon met een handicap heb je recht op 2000 dienstenchequs per jaar. Klik hier voor meer informatie.
  • een overeenkomst met een organisatie of voorziening die budgethouders van een persoonlijke assistent voorziet bvb een dienst voor gezinshulp. Woon je in Oost-Vlaanderen? Elke inwoner van Oost-Vlaanderen die zijn thuiszorg niet langer zelf kan organiseren, kan contact opnemen met twee bestaande zorgcentrales op het nummer van I-mens 078/15 25 35 (bij voorkeur aanmelden van leden van volgende ziekenfondsen: liberale, neutrale, onafhankelijke en socialistische mutualiteiten) en De Zorglijn 078/152 152 (een samenwerking van CM, Familiehulp, Familiezorg O.-Vl., Wit-Gele Kruis Oost-Vlaanderen en Thuiszorgwinkels GOED).
  • een overeenkomst met een zelfstandige

De persoon die je zoon of dochter helpt ontvangt een vergoeding, maar betaalt hierop geen belastingen:

  • een overeenkomst met een vrijwilliger via vrijwilligersorganisatie. Voor meer informatie klik hier.
  • een overeenkomst met iemand die bijklust via deeleconomie. Meer informatie over deeleconomie vind je hier.
  • een overeenkomst met een wijk-werkkantoor om iemand te sturen die klusjes doet

Hulp nodig?

In deze tijden heb je wel andere dingen aan je hoofd dan een expert in administratie te worden. Neem hiervoor contact op met onze advieslijn of met één van onze coaches. Zij zullen je gidsen op administratief vlak. Maar ook bij het vinden van geschikte assistentie die nu zo broodnodig is.

Contacteer daarvoor gerust onze advieslijn.

 

< Terug naar nieuwsoverzicht

Lid worden

Als lid van Onafhanklijk Leven vzw geniet je van interessante voordelen.

Ontdek de voordelen

Ontvang onze laatste nieuwtjes

Door jouw gegevens in te vullen, ga je akkoord met onze privacy policy.

Volg ons via social media

Klik hier en praat met ons mee

  • LinkedIn
  • LinkedIn
  • LinkedIn
  • LinkedIn

Om de gebruikerservaring van deze site te verbeteren gebruikt deze website cookies.

Akkoord