Advieslijn 03 808 22 99

#fennadvies Mobiliteit blijft een heikelpunt

Geschreven op ma 8 augustus, 2016 door Fenna ¨Plaetevoet in de categorie Advieslijn

#fennadvies Mobiliteit blijft een heikelpunt

Vragen en bekommernissen rond mobiliteit en toegankelijkheid komen regelmatig binnen via onze Advieslijn. Ook al zijn we gespecialiseerd in PAB, PGB en PVB vinden we het ook niet fijn om budgethouders in de kou te laten staan. Fenna, één van onze medewerkers van de Advieslijn, heeft haar persoonlijke top tips verzamelt in een blogbericht. Zo proberen we iedereen gericht door te verwijzen.

De medewerkers van de Advieslijn van Onafhankelijk Leven vzw krijgen ook soms vragen die niet over PAB/PVB gaan. De voorbije jaren hebben we heel wat tips in een lijstje gezet zodat we zeer gericht kunnen doorverwijzen. Fenna zet ze tweewekelijks in een blogbericht voor onze trouwe lezers voor ze zelf op avontuur vertrekt naar Australië.

 

Voor ik in Australië land, of beter gezegd, voor wij in Australië landen (want ik neem mijn beste vriend mee op reis) trekken we eerst naar een Airbnb huisje op een Thais eilandje. Maar het is al een helse zoektocht om te bepalen hoe wij aan dat huisje gaan geraken.

Dit is een overzicht van mijn lijstje:
- vlucht naar Thailand : CHECK
- binnenlands vlucht naar de kust van Thailand : CHECK
- vervoer van de luchthaven naar de ferry : bijna check …
- ferry tickets : bijna check …
- vervoer van het noorden van het eiland naar het zuiden waar ons huisje ligt: bijna check …

En dan natuurlijk alles maar dan omgekeerd voor ons vertrek naar Australië.

Wat luxe dat ik enkel aan mezelf inclusief trekrugzak en mijn bestie met zijn trekrugzak moet denken. Ik vind dit soms ook al een grote uitdaging…

Voor ik in de sector ben beginnen werken besefte ik niet hoe vanzelfsprekend ik mezelf van de ene plaats naar de andere kon verplaatsen. Eerlijk gezegd, ik heb erg lang gewacht om mijn rijbewijs te halen en ik ben er nu ook nog stiekem mee bezig. Maar ik had het voorheen nooit nodig. Ik spring gemakkelijk van de ene bus op de andere. Mijn vrienden zeggen altijd dat ik een lopende bus boekje ben aangezien ik de verbindingen in Gent erg goed ken.

Ik heb de luxe dat ik duidelijk mijn vragen kan verwoorden en dat ik gemakkelijk antwoorden kan verwerken. Maar dit is zeker niet het geval voor iedereen.

Mijn eerste tip: Blue Assist

Met BlueAssist vragen mensen, die het moeilijk hebben om informatie te begrijpen of zelf begrepen te worden, hulp aan een medeburger via een kaartje of smartphone.

In de praktijk betekent ‘Hulp vragen’ meestal gewoon vragen stellen zoals:

- “Is dit de trein voor Gent-Dampoort?”
- “Passeert deze bus langs de winkelstraat?”
- “Kan ik hier mijn nieuw paspoort aanvragen?”

Vaak worden de te voorziene vragen door een begeleider, mantelzorger of relatie van de gebruiker vooraf op de kaartjes geschreven of in de app gezet. Voor gebruikers die niet kunnen lezen wordt aan de vraag een pictogram of afbeelding gekoppeld, als referentie voor deze gebruiker, om de juiste vraag te kunnen tonen.

 

Toen ik vroeger meehielp om de aanvraag dossiers op te maken voor mensen die nog geen PAB/PVB hadden was één van de meest voorkomende problemen mobiliteit.

Mijn grootste tip rond mobiliteit voor zowel budgethouders als kandidaat budgethouders is deze website:
www.meermobiel.be

Deze website bundelt alle informatie over aangepast vervoer in Vlaanderen én Brussel, je rechten als gebruiker, eventuele financiële tegemoetkomingen en (beleids)ontwikkelingen op vlak van toegankelijke mobiliteit. Bovendien geeft MeerMobiel je de mogelijkheid om zelf op zoek te gaan naar aangepast vervoer in jouw buurt.

Je kan een overzicht vinden van de volgende zaken: openbaar vervoer, vervoer door vrijwilligers met eigen wagen, aangepast Vervoer, taxi/VVB, niet-dringend zittend ziekenvervoer, autobussen en autocars en verhuur aangepaste voertuigen.

MeerMobiel is een initiatief van Enter, Vlaams Expertisecentrum Toegankelijkheid. De databank van MeerMobiel ontwikkelden ze in samenwerking met IMOB (Instituut voor Mobiliteit, Universiteit Hasselt). 

 

Wist je dat de eerste rolstoeltoegankelijke deelauto een feit is?

Samen met Cambio lanceerden wij met Onafhankelijk Leven vzw het proefmodel in de B-parking aan het Sint-Pietersstation in Gent (verdiep -1 - zone 'elektrische wagens/cambio').

Test de deelauto nu 3 maand gratis, zonder abonnementskosten, zonder verplichtingen. Je betaalt enkel je verbruik. Na het proefaanbod beslis je zelf of je Cambio verder wil gebruiker. Dan pas betaal je 35 euro instapkosten (terugbetaald voor wie in Gent woont) en loopt je abonnement. Dit testaanbod is enkel geldig voor leden van Onafhankelijk Leven vzw. Als je nu lid word, is je lidmaatschap voor 2016 gratis. Dit kan je via deze link aanvragen.

 

Hier zijn alle tips nog een op een rijtje:

Blue Assist
MeerMobiel
Enter
Cambio

 

De ambassadeurs van Onafhankelijk Leven vzw staan ook altijd klaar om je raad te geven over mobiliteit en toegankelijkheid. Er zijn een aantal van hen die heft in eigen handen hebben genomen in hun eigen stad en acties hebben opgericht. 

facebook post Hendrikje en haar actie rond mobiliteit in Ternat         facebook post over een café in Ternat die toegankelijk is geworden door Hendrikje haar actie rond mobiliteit

 

Heb je mijn vorige berichten gemist? Typ dan #fennadvies in het zoekbalkje bovenaan rechts of klik hieronder
- #fennadvies over wonen
- #fennadvies over reizen

< Terug naar nieuwsoverzicht

Lid worden

Als lid van Onafhanklijk Leven vzw geniet je van interessante voordelen.

Ontdek de voordelen

Ontvang onze laatste nieuwtjes

Door jouw gegevens in te vullen, ga je akkoord met onze privacy policy.

Volg ons via social media

Klik hier en praat met ons mee

Om de gebruikerservaring van deze site te verbeteren gebruikt deze website cookies.

Akkoord