Heb je een PVB of een PAB en diende je nog niet alle kosten voor 2022 in bij het VAPH? Je hebt nog tijd tot en met 31 maart 2023. Ook het vrij besteedbaar bedrag van 2022 kan je nog opvragen tot die datum.
Dien je kosten voor budgetjaar 2022 ten laatste in op 31 maart 2023
De deadline om de kosten voor 2022 voor je PAB of PVB in te dienen is 31 maart 2023.
Geef je een kost in op mijnvaph.be, dan moet je de start- en einddatum van de factuur ingeven.
- Een start- en einddatum in 2022? Dan gaat die kost automatisch af van budgetlijn 2022.
- Een start- en einddatum in 2023? Dan gaat die kost automatisch af van budgetlijn 2023.
Kan ik een kost van 2022 indienen na 31 maart?
Het VAPH aanvaardt alleen deze redenen:
- Een voltijdse opname van de budgethouder in de volledige maand maart (in het ziekenhuis, psychiatrie…).
- De factuur is te laat door de afrekening van het cashbudget. Dat kan bijvoorbeeld als je overstapt naar een budget in voucher of bij het overlijden van de budgethouder.
De lijst met uitzonderingen werd dus ingekort ten opzichte van vorige jaren. Bereid je daarom goed voor en dien op tijd je kosten in.
In zeer uitzonderlijke omstandigheden kan je goedkeuring vragen aan het VAPH om kosten van 2022 na 31 maart 2023 in te dienen. Neem daarvoor contact op met Team Budgetbesteding van het VAPH. Let op! Heb je een andere reden dan de twee redenen hierboven vermeld? Dan kan het dat je géén goedkeuring krijgt om je kost in te brengen.
Verwacht je nog facturen voor 2022? Neem zelf contact op met je zorgaanbieder en vraag om de factuur zo snel mogelijk te bezorgen. Want ook facturen die je na de deadline ontvangt, betaalt het VAPH niet meer terug.
Hoe dien je kosten in via MijnVAPH?
De snelste manier om je betaalde kosten terug te krijgen van het VAPH is via het portaal Mijnvaph.be. De meeste budgethouders werken via deze digitale weg.
Hulp nodig? Op de website van het VAPH staat een handleiding waarin ze je stap-voor-stap uitleggen hoe je aan de slag gaat met MijnVAPH. En in ons webinar "Eerste hulp bij gebruik van Mijnvaph" doen coaches Isabelle en Verena nog eens alles voor jou uit de doeken.
Hoe dien ik kosten in via de kostenstaat?
Budgethouders mogen de kosten ook indienen via een papieren kostenstaat of een kostenstaat in Excel.
Heb je een PAB? > dan is deze kostenstaat voor jou
Heb je een PVB? > dan is deze kostenstaat voor jou
Opgelet! Sinds 1 juli is het verplicht dat de budgethouder de kostenstaat ondertekent. Dien je een kostenstaat in zonder handtekening? Dan kan het VAPH je kosten niet registreren.
Het indienen van een kostenstaatformulier kan per post of via mail. Je mailt naar budgetbesteding@vaph.be met de kostenstaat in bijlage of je stuurt de ingevulde kostenstaat met de post op naar:
Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap
Team Budgetbesteding
Zenithgebouw
Koning Albert II-laan 37
1030 BRUSSEL
Vragen?
Bel de advieslijn op het nummer 03 808 22 99 of mail naar advies@onafhankelijkleven.be.