Heb je een PAB of PVB? Dan heb je tot en met 31 maart 2024 tijd om alle kosten van 2023 in te dienen. Hoe dien je de kosten bij de jaarovergang in? Wat als je budget over hebt of het budget overschrijdt? En wat als je kosten te laat indient? We zetten alle informatie op een rijtje.
Wil je weten waar je de budgetlijn van vorig jaar terugvindt? Hoe je de kosten van vorig jaar correct indient? Wat je kan doen als je het budget overschrijdt of als je budget over hebt? Op 9 november gaven we het webinar 'Hoe rond ik het budgetjaar goed af?'. Je kan de opname gratis bekijken.
Kosten indienen voor budgetjaar 2023
De deadline om alle kosten van 2023 in te dienen is 31 maart 2024. Ook het vrij besteedbaar deel van 2023 mag je opvragen tot die datum.
Als je een kost op mijnvaph.be ingeeft, dan moet je de start- en einddatum van de factuur ingeven.
- Een start- en einddatum in 2023? Dan gaat die kost automatisch af van budgetlijn 2023.
- Een start- en einddatum in 2024? Dan gaat die kost automatisch af van budgetlijn 2024.
Mag ik na de deadline kosten van 2023 indienen?
Meestal niet. Het VAPH aanvaardt alleen deze redenen:
- Een voltijdse opname van de budgethouder in de volledige maand maart (in het ziekenhuis, psychiatrie…).
- De factuur is te laat door de afrekening van het cashbudget. Dat kan bijvoorbeeld als je overstapt naar een budget in voucher of bij het overlijden van de budgethouder.
Bereid je daarom goed voor. Vraag alle ontbrekende facturen op en dien je kosten voor de deadline in bij het VAPH.
Ik verwacht nog facturen. Moet ik daarop wachten?
Nee. Geef alle facturen die je nu al hebt sowieso in. Verwacht je nog een factuur? Contacteer zo snel mogelijk je zorgaanbieder. Vraag om de ontbrekende factuur met spoed te bezorgen, want ook facturen die je na de deadline ontvangt, betaalt het VAPH niet meer terug.
Vragen?
Herbekijk het gratis webinar. Of bel de advieslijn op het nummer 03 808 22 99. Mailen kan naar advies@onafhankelijkleven.be.