Advieslijn 03 808 22 99

Dien jouw priorchecklist PAB in voor 2 februari 2018

Geschreven op ma 4 december, 2017 door Karen De Wilde in de categorie Nieuws

Dien jouw priorchecklist PAB in voor 2 februari 2018

Minderjarigen die wachten op een PAB kunnen tegen 2/2/2018 een priorchecklist indienen. Neem hiervoor contact op met je contactpersoon-aanmelder. Zij helpen je hiermee verder.

In 2018 zijn er bijkomende budgetten beschikbaar voor het toekennen van persoonlijke assistentiebudgetten of PAB’s. De middelen worden toegekend na prioritering door de Intersectorale Regionale Prioriteiten Commissie (IRPC) in de loop van maart 2018. De jeugdhulpregie van de intersectorale toegangspoort bereidt deze besprekingen voor.

Wacht je zoon of dochter op een PAB?

En wil je je vraag voorleggen aan de IRPC? Neem contact op met je contactpersoon-aanmelder om een priorchecklist in te vullen. Deze moet ten laatste op vrijdag 2 februari 2018 aan de intersectorale toegangspoort bezorgd worden door je contactpersoon-aanmelder.
Alle contactpersoon-aanmelders van minderjarigen met een geldig indicatiestellingsverslag (meer info over het indicatiestellingsverslag vind je hier) waarin PAB is opgenomen, hebben hierover ook bericht gekregen.

Voor wie kan zo’n priorchecklist ingediend worden?

Dit kan enkel als je zoon of dochter een geldige indicatiestelling voor PAB heeft (met toegekende budgetcategorie) en op 31/03/2018 jonger is dan 22 jaar.

Wat gebeurt er met je ingediende priochecklist?

Alle ingediende priorchecklists en A-documenten worden gelezen door de IRPC van jouw regio in de loop van maart 2018.
Tijdens de IRPC‘s worden alle vragen vergeleken en gerangschikt volgens deze 4 criteria:

  • Is de integriteit van jouw kind in gevaar?
  • Hebben jij en je kind een netwerk en heeft dit netwerk voldoende draagkracht (eigen krachten)?
  • Welke hulpverlening en ondersteuning krijgt jouw kind momenteel en wat is het effect hiervan?
  • Welke hulpverlening en ondersteuning kreeg jouw kind in het verleden en wat was het effect daarvan?

De PAB’s worden dan toegekend volgens deze rangschikking. Van de overgebleven vragen worden er een aantal als reserve aangeduid.
We wachten nog op de hoogte van het beschikbare budget, maar we verwachten dat dit in de lijn ligt van 2017. Dit kwam neer op iets meer dan 200 toekenningen.

Waarom een aantal als reserve?

Wanneer een gezin er toch voor kiest om geen gebruik te maken van PAB of in de loop van het jaar stopt met PAB, dan wordt dit budget toegekend aan de eerste reserve. De reserve krijgt een bericht van de ITP als er effectief budget is toegekend. Dit kan tot enkele maanden na de beslissing van de IRPC gebeuren.

Wanneer weet je de beslissing van de IRPC?

Na de vergadering van de IRPC  krijg je binnen de week bericht over de beslissing van de IRPC. De concrete data zijn nu nog niet gekend.
Als je een PAB krijgt toegekend, krijg je nadien nog een informatiepakket van het VAPH over hoe je aan de slag kan met het PAB. In dit informatiepakket staat je startdatum.

Vragen?

Contacteer je contactprsoon-aanmelder of je regionale toegangspoort indien je niet weet wie je contactpersoon-aanmelder is.

Nog vragen? Bel de Advieslijn.

< Terug naar nieuwsoverzicht

Lid worden

Als lid van Onafhanklijk Leven vzw geniet je van interessante voordelen.

Ontdek de voordelen

Blijf op de hoogte

Ontvang onze laatste nieuwtjes

(je ontvangt maximum twee mailtjes per maand)

Volg ons via social media

Klik hier en praat met ons mee