Advieslijn 03 808 22 99

De boosterprik: ook voor assistenten en personen met een handicap? (update 14/12)

Geschreven op ma 15 november, 2021 door Dave Ceule in de categorie Corona

De boosterprik: ook voor assistenten en personen met een handicap? (update 14/12)

Voor de herfstvakantie besliste de overheid om zorgaanbieders een boosterprik toe te dienen. Maar wie krijgt die boosterprik dan precies? En wanneer zijn personen met een handicap aan de beurt?

Assistenten met arbeidscontract: worden als zorgpersoneel beschouwd

Net zoals tijdens de eerdere vaccinatiecampagne worden assistenten met een arbeidscontract als zorgpersoneel beschouwd. Zij zullen dus een extra vaccin of boosterprik krijgen. De vaccinatie verloopt via de vaccinatiecentra. Tijdens de eerste vaccinatiecampagne werden assistenten met een arbeidscontract automatisch op de lijst van zorgpersoneel gezet. Wie toen reeds een vaccin kreeg, zal sowieso een oproep krijgen. Ook wie via een takenovereenkomst is tewerkgesteld en tijdens de eerste vaccinatiecampagne op de lijst stond, wordt opnieuw uitgenodigd.

Assistenten via interim

Tijdens de eerste vaccinatiecampagne vielen assistenten via interim uit de boot. Vanuit Onafhankelijk Leven kaartten we deze absurde situatie meermaals aan. Begin december werd dan ook beslist dat ook assistenten met interimcontract ook toegang krijgen tot het boostervaccin.

Nieuwe assistenten: via online registratiesysteem

Ondertussen zijn heel wat nieuwe assistenten van start gegaan. De overheid creerde een online registratiesysteem. De online registratie verloopt via volgende link: https://www.eloket.zorg-engezondheid.be/Covid19/PrioritaireBoostervaccinatie/NieuweZorgaanbieders 

Je assistent moet zichzelf aanmelden. Ingediende gegevens worden wekelijks opgeladen in de vaccinatiecodedatabase. Uw assistent wordt nadien uitgenodigd in het vaccinatiecentrum van zijn domicilie na het verlopen van de termijnen (Pfizer/Moderna en AZ 4 maanden, J&J 2 maanden). Assistenten met een arbeidsovereenkomst, takenovereenkomst of via een interimcontract kunnen zich opgeven voor prioritaire boostervaccinatie tot eind januari.

Meer informatie over dit registratiesysteem lees je hier

Zorgpersoneel: verschil tussen personeelsleden

Binnen de zorgverleners onderscheiden we 2 grote groepen: de zorgverleners in de voorzieningen en de zorgverleners in de eerste lijn. In de eerste groep betekent dit voor de VAPH-sector dat alle zorgpersoneel en niet-zorgpersoneel in residentiële en niet-residentiële voorzieningen met direct contact met bewoner/gebruiker/patiënt in aanmerking komt voor een boostervaccin. Inclusief vrijwilligers en stagairs dus. Komen niet in aanmerking: beroepsbeoefenaars (o.a. administratie, keuken, …) zonder contact met gebruikers, alsook mantelzorgers die niet structureel ingeschakeld zijn in de ondersteuning.

In de tweede groep, die van de zorgverleners in de eerste lijn, wordt rekening gehouden met de koppeling van de Vaccinatiecode-databank en de COBRHA-databank. De databank wordt geüpdatet om zoveel mogelijk nieuwe zorgverleners mee te kunnen uitnodigen. De zorgverlener ontvangt een uitnodiging voor vaccinatie in het lokale vaccinatiecentrum op basis van zijn of haar domicilie.

Wanneer komen mensen met een handicap aan de beurt?

Wie een verminderde weerstand heeft - veroorzaakt door een bepaalde aandoening of ziekte - komt ook in aanmerking voor een extra vaccinatiedosis. Opgelet: dit wil niet zeggen dat mensen met een handicap sowieso een extra vaccin krijgen. 

Je kan zelf nagaan of je op de lijst staat via www.myhealthviewer.be of via https://www.mijngezondheid.belgie.be. Bij twijfel raden we je aan om dit met jouw huisarts te bespreken.

Update: Ondertussen werd beslist dat ook gebruikers (vanaf 18 jaar) van voorzieningen binnen de VAPH-sector een boostervaccin mogen ontvangen.

Wie komt in aanmerking en waar wordt in vaccinatie voorzien?

Meerderjarige gebruikers die ondersteund worden via collectieve dag- en/of woonondersteuning, komen in aanmerking voor het boostervaccin (inclusief gebruikers van ouderinitiatieven). Dat geldt ook voor gebruikers die momenteel collectief ondersteund worden binnen RTH.

Meer informatie over de volgorde en aanpak van vaccinatie lees je hier.

Toestemming?

Het COVID-19-vaccin is niet wettelijk verplicht, maar ten zeerste aan te raden. Voor een toediening van de boorsterprik moet de zorgverlener/gebruiker zijn of haar toestemming geven aan de persoon die het vaccin toedient. Die toestemming kan mondeling of fysiek (bv door het aanbieden van een arm) worden gegeven. 

Voor een gebruiker die wilsonbekwaam is, moet de toestemming gevraagd worden bij een van de volgende personen: de houder van een zorgvolmacht, de wettelijk vertegenwoordiger, de behandelende huisarts of de coördinerende en raadgevende arts. De volgorde daarbij is belangrijk. De toestemming wordt dus in eerste instantie gevraagd aan de houder van de zorgvolmacht.

Zorgvoorziening met COVID19-uitbraak?

Vanuit het Agentschap en de vaccinatiecentra zal gepoogd worden om – zover logistiek mogelijk – snel te handelen bij een COVID19-uitbraak in een zorgvoorziening. Wanneer een zorgvoorziening in aanmerking komt voor versnelde vaccinatie, zal dat gecommuniceerd worden aan de voorziening door het outbreaksupportteam (OST) van Zorg en Gezondheid.

Onafhankelijk Leven ijvert voor bijzondere aanpak voor personen met een handicap

Onafhankelijk Leven ijvert al van bij het begin van de vaccinatiecampagne voor een bijzondere aanpak voor personen met een handicap. We blijven dit nauwgezet opvolgen. 

Nog vragen over dit onderwerp?

Bel of mail de advieslijn. We helpen je graag verder.

 

< Terug naar nieuwsoverzicht

Lid worden

Als lid van Onafhanklijk Leven vzw geniet je van interessante voordelen.

Ontdek de voordelen

Ontvang onze laatste nieuwtjes

Door jouw gegevens in te vullen, ga je akkoord met onze privacy policy.

Volg ons via social media

Klik hier en praat met ons mee

  • LinkedIn
  • LinkedIn
  • LinkedIn
  • LinkedIn

Om de gebruikerservaring van deze site te verbeteren gebruikt deze website cookies.

Akkoord