Advieslijn 03 808 22 99

De beheerskosten: wat en hoe?

Geschreven op vr 16 november, 2018 door Thomas Vercauteren in de categorie Nieuws

De beheerskosten: wat en hoe?

Je hebt zeker al gehoord van beheerskosten of organisatiegebonden kosten. Voor deze kosten krijg je geld bovenop je PVB. Een goed systeem maar soms is het onduidelijk hoeveel budget je precies nog kan besteden. We zetten voor jou op een rijtje hoe dit  precies in elkaar zit.

Wat zijn beheerskosten en organisatiegebonden kosten?

Het idee is dat je hiermee de kosten voor het organiseren van je zorg kunt betalen. Zoals verzekeringen afsluiten of administratieve kosten maken. Vergunde zorgaanbieder betalen hiermee bijvoorbeeld hun directie en administratief personeel. Soms noemt men dit ook “overheadkosten” of gewoon “organisatiekosten”. Die staan naast de grootste kost: de zorg en assistentie zelf.

Hoeveel je krijgt hangt af van hoe je je budget besteedt:

  • Als je zelf je zorg en assistentie cash organiseert krijg je 11,94% bovenop je budget. Dat noemt men beheerskosten.
  • Je kan je zorg en assistentie ook inkopen bij een vergunde zorgaanbieder. Je kiest dan of je cash betaalt of met een voucher. De vergunde zorgaanbieder ontvangt van het VAPH 21,18% voor de organisatiegebonden kosten bovenop de kosten voor jouw zorg en assistentie.

Hoe werkt het als je zelf je zorg en assistentie organiseert?

Je krijgt dan beheerskosten.

Het bedrag dat je ziet op mijnVAPH bij je budgetlijn en bij het resterende beschikbare budget is steeds zonder deze beheerskosten. Stel dat je een budget kreeg van 45.000 euro, dan zal je op je budgetlijn 45.000 euro zien maar in werkelijkheid kan je 50.373 euro spenderen.

Als je een factuur voor je zorg en assistentie ingeeft (bv. een loonbrief of dienstencheques) neemt het VAPH volgende stappen:

  1. Je resterende budget wordt verhoogd met 11,94% (x 1,1194)
  2. De ingevoerde kost wordt er van afgetrokken.
  3. Je resterende budget wordt terug omgerekend naar je budget zonder beheerskosten (/ 1,1194)

Bijvoorbeeld: Als je 100 euro kosten ingeeft waar beheerskosten bij komen, daalt je resterende beschikbare budget met maar 89,33 euro (=100/1,1194) in plaats van 100 euro.

Let op: op het vrij besteedbaar deel komen geen beheerskosten. Dit wordt dus wel volledig afgetrokken van je resterende budget.

Wil je weten hoeveel je nog kan besteden dit jaar?

De simpelste manier is om je muis over het groene deel van de balk bij je budgetlijn te houden. Dan zal er verschijnen hoeveel budget je nog beschikbaar hebt met en zonder beheerskosten.

voorbeeld budgetlijn pvb met beheerskosten inbegrepen

Werk je met onze excel kostenstaat? Dan kan je in het overzicht van de ingediende kosten steeds terugvinden hoeveel budget je nog over hebt.

Ben je van plan nog kosten te maken bij een vergunde  zorgaanbieder? Trek deze dan eerst af van je overblijvende budget en vermenigvuldig wat overblijft met 1,1194.

Nog vragen? Bel of mail onze advieslijn!

< Terug naar nieuwsoverzicht

Lid worden

Als lid van Onafhanklijk Leven vzw geniet je van interessante voordelen.

Ontdek de voordelen

Ontvang onze laatste nieuwtjes

Door jouw gegevens in te vullen, ga je akkoord met onze privacy policy.

Volg ons via social media

Klik hier en praat met ons mee

Om de gebruikerservaring van deze site te verbeteren gebruikt deze website cookies.

Akkoord