Advieslijn 03 808 22 99

Controleert het VAPH jouw besteding? Jazeker!

Geschreven op do 23 juni, 2022 door Chris Van Acker in de categorie Assistentie

Controleert het VAPH jouw besteding? Jazeker!

Bij de opstart van je PAB/PVB krijg je een hele boterham aan bestedingsregels te verwerken. Om er zeker van te zijn dat jij die regels volgt heeft het VAPH controlesystemen.

Het betreft deze controlesystemen:

  1. Zorginspectie
  2. Steekproefcontrole
  3. Light-controle

We krijgen advieslijn regelmatig de vraag : “Help! Ik krijg controle. Waarom krijg ik een brief voor een controle?” We kunnen je geruststellen. Het wil  niet zeggen dat je iets fout doet bij de besteding van je budget. Het VAPH voert momenteel veel controles uit. Vooral bij mensen die recent gestart zijn met hun PAB/PVB. Vergissen is menselijk. Iets verkeerd begrijpen ook. Daarom wil VAPH er zeker van zijn dat je goed gestart bent.

Eertste tip: Bewaar je documenten goed

Je documenten voor PAB/PVB moet je minstens 7 jaar bewaren. Welke documenten moet je bewaren?

  • Overeenkomsten
  • Rekeninguittreksels
  • Facturen

Wat is het verschil tussen de soorten controles?

Elke controle start met een brief, waarin de controle wordt aangekondigd. In die brief staat een datum. Tegen die datum verwacht het VAPH dat je je documenten kan voorleggen. Afhankelijk van het type controle zal je meer of minder documenten moeten voorleggen.

1. Zorginspectie

Dit is de meest complete inspectie. Hiervoor komt een medewerker bij jou thuis. Hiervoor moet je alle documenten van de afgelopen 7 jaar klaar leggen:

  • alle lopende overeenkomsten, ook  als er geen kosten werden ingediend voor deze overeenkomsten 
  • alle facturen en creditnota’s van de afgelopen 7 jaar
  • alle rekeninguittreksels waar er kosten in staan, zowel uitgaven (facturen) als ontvangsten (creditnota’s). Deze uittreksels moet je in chronologische volgorde zetten.

2. Steekproefcontrole

Dit is een mini-versie van de zorginspectie. Het gaat over een bepaalde periode. Je voorziet volgende documenten:

  • een kopie van alle lopende overeenkomsten in cash, ook als er geen kosten werden ingediend voor deze overeenkomsten
  • alle facturen en creditnota’s binnen een bepaalde periode + een bijlage met een opsomming van al deze facturen en creditnota’s
  • alle rekeninguittreksels waar er kosten in staan, zowel uitgaven (facturen) als ontvangsten (creditnota’s). Deze uittreksels moet je in chronologische volgorde zetten.

3. Light-controle

Deze controle gebeurt vooral bij nieuwe starters om te controleren of het TerugVorderbaar Voorschot nog steeds compleet is. Je bezorgt:

  • alle rekeninguittreksels waar er kosten in staan, zowel uitgaven (facturen) als ontvangsten (creditnota’s). Deze uittreksels moet je in chronologische volgorde zetten. Ook beginstand en eindstand van de rekening moeten zichtbaar zijn.

Hoe bezorg ik de documenten aan het VAPH

Deze documenten kan je op drie verschillende manieren aan het VAPH bezorgen: 

  • via het e-loket www.mijnvaph.be;
  • via e-mail naar budgetbesteding@VAPH.be;
  • via de post met als onderwerp: ‘opgevraagde PVB-documenten + je dossiernummer’ naar Team Budgetbesteding VAPH, Zenithgebouw, Koning Albert II-laan 37 1030 BRUSSEL

Kies je ervoor om de documenten via www.mijnvaph.be of via e-mail aan het VAPH te bezorgen? Dan vraagt het VAPH je om dit op volgende manier te doen:  

  • één bestand per overeenkomst;
  • één bestand met alle facturen en creditnota’s + een bijlage waarin je dit rangschikt;
  • één bestand met alle bankafschriften die je chronologisch rangschikt volgens datum.

Hoe je deze documenten moet opladen in het e-loket, staat in de handleiding die je terugvindt op www.mijnvaph.be

Wat na de controle?

Na de controle krijg je een brief met de conclusie van het VAPH. Deze brief kan ook adviezen bevatten om je administratie te verbeteren. 

Als het VAPH merkt dat je de bestedingsregels van het PVB niet gevolgd hebt, dan vordert het VAPH de onterecht gemaakte kosten terug.

Tweede tip: Vraag hulp van een coach

Binnen het gratis opstartpakket heb je recht op een 2e  gratis huisbezoek. De coach kan je goed op weg zetten zodat je je geen zorgen hoeft te maken voor een controle.

Ben je al een tijdje bezig met je budget en wil je nakijken of je nog goed bezig bent? Vraag dan een extra opvolgafspraak. Dit huisbezoek is betalend maar kan vergoed worden vanuit het PAB/PVB.

Heb je nog een vraag? 

Contacteer onze advieslijn. Onze medewerkers helpen je graag verder.

< Terug naar nieuwsoverzicht

Lid worden

Als lid van Onafhanklijk Leven vzw geniet je van interessante voordelen.

Ontdek de voordelen

Ontvang onze laatste nieuwtjes

Door jouw gegevens in te vullen, ga je akkoord met onze privacy policy.

Volg ons via social media

Klik hier en praat met ons mee

Om de gebruikerservaring van deze site te verbeteren gebruikt deze website cookies.

Akkoord