Advieslijn 03 808 22 99

Controle van het budget: wat je moet weten

Geschreven op zo 17 september, 2023 door Stefanie Leekens in de categorie Assistentie

Controle van het budget: wat je moet weten

Bij de opstart van je persoonlijke-assistentiebudget (PAB) of persoonsvolgend budget (PVB) krijg je een hele boterham aan bestedingsregels te verwerken. Het Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap (VAPH) voert controles uit om er zeker van te zijn dat jij die regels volgt. 

Waarom krijg ik een controle? 

Het VAPH voert veel controles uit, vooral bij mensen die recent een budget kregen. Het wil niet zeggen dat je iets fout doet bij de besteding van je budget.

Welke controle?

De controle kan op drie verschillende manieren gebeuren:

  1. Zorginspectie: Dit is een uitgebreide inspectie waarbij een medewerker bij je thuis komt. Je moet alle relevante documenten van de afgelopen 7 jaar of van de gevraagde periode klaarleggen: de lopende overeenkomsten, facturen, creditnota's en alle rekeninguittreksels. De rekeninguittreksels moet je in chronologische volgorde zetten.
     
  2. Steekproefcontrole: Dit is een mini-versie van de zorginspectie en gaat over een specifieke periode. Je bezorgt het VAPH voor die specifieke periode alle lopende overeenkomsten, facturen, creditnota's en alle rekeninguittreksels. De rekeninguittreksels moet je in chronologische volgorde zetten.
     
  3. Light-controle: Deze controle gebeurt vooral bij starters om te controleren of het terugvorderbaar voorschot nog steeds volledig is. Je bezorgt het VAPH alle relevante rekeninguittreksels, met de begin- en eindstand van de budgetrekening. Deze uittreksels moet je in chronologische volgorde zetten. 

Bewaar je documenten goed

Het is belangrijk om je documenten goed te bewaren, en dat voor minstens 7 jaar. Die documenten zijn:  alle overeenkomsten, rekeninguittreksels en facturen.

Hoe bezorg ik de documenten aan het VAPH?

Je kan de documenten op verschillende manieren aan het VAPH bezorgen: 

  • Digitaal via het e-loket www.mijnvaph.be of via e-mail naar budgetbesteding@vaph.be. Het VAPH vraagt je om dit zo te doen: één bestand per overeenkomst, één bestand met alle facturen en creditnota’s met een bijlage waarin je die facturen en creditnota's rangschikt en één bestand met alle bankafschriften die je chronologisch rangschikt.
  • Via de post met als onderwerp: ‘opgevraagde PVB-documenten + je dossiernummer’ naar Team Budgetbesteding VAPH, Zenithgebouw, Koning Albert II-laan 37, 1030 BRUSSEL

Na de controle

Na de controle krijg je een brief met de bevindingen en adviezen van het VAPH. Als het VAPH merkt dat je de bestedingsregels van het PVB niet hebt gevolgd, dan kan het VAPH de onterecht gemaakte kosten terugvorderen.

Een vraag? 

Bekijk gratis de opname van het webinar "Hoe bereid ik me voor op VAPH-controles?". We geven je handige tips en tricks om je administratie op orde te brengen én te houden. En we vertellen je hoe je je kan voorbereiden op VAPH-controles.

Of bel naar de advieslijn op het nummer 03 808 22 99. Mailen kan naar advies@onafhankelijkleven.be.

< Terug naar nieuwsoverzicht

Lid worden

Als lid van Onafhanklijk Leven vzw geniet je van interessante voordelen.

Ontdek de voordelen

Ontvang onze laatste nieuwtjes

Door jouw gegevens in te vullen, ga je akkoord met onze privacy policy.

Volg ons via social media

Klik hier en praat met ons mee

  • LinkedIn
  • LinkedIn
  • LinkedIn
  • LinkedIn

Om de gebruikerservaring van deze site te verbeteren gebruikt deze website cookies.

Akkoord