Advieslijn 03 808 22 99

Brug- en feestdagen voor je assistent, waar moet je op letten?

Geschreven op wo 2 mei, 2018 door Thomas Vercauteren in de categorie Nieuws

Brug- en feestdagen voor je assistent, waar moet je op letten?

Elke werknemer in België heeft recht op 10 feestdagen per jaar waarop ze niet moeten werken. Heb jij een persoonlijke assistent in dienst via een sociaal secretariaat of een interimkantoor? Wij hebben voor je samengevat wat deze feestdagen voor jou betekenen en welke mogelijkheden je hebt.

Wettelijke feestdagen

Er zijn in België 10 wettelijke feestdagen. Deze zijn:

  • 1 januari (Nieuwjaar)
  • 2 april (Paasmaandag)
  • 1 mei (Feest van de arbeid)
  • 10 mei (O.H. Hemelvaartsdag)
  • 21 mei (Pinkstermaandag)
  • 21 juli (nationale feestdag)
  • 15 augustus  (O.L.V. Hemelvaart)
  • 1 november (Allerheiligen)
  • 11 november (Wapenstilstand)
  • 25 december (Kerstmis)

Op deze dagen moet je assistent dus niet werken, maar moet je wel nog altijd een loon uitbetalen. Dit loon moet gelijk zijn aan het loon dat de werknemer verdiend zou hebben, mocht hij op die dag werkelijk gewerkt hebben. Voor brugdagen zijn geen wettelijke bepalingen en ben je dus ook niet verplicht deze te geven. Je assistent kan natuurlijk wel steeds verlof vragen voor die dag.
De werknemer heeft geen recht op loon voor de feestdag wanneer hij zonder rechtvaardiging afwezig is geweest op de gewone arbeidsdag die aan die feestdag voorafgaat of erop volgt.
Assistenten die werken via wijkwerk-cheques hebben geen recht op feestdagen.

Vervangingsdagen

Als deze feestdagen vallen op een dag waarop normaal niet gewerkt wordt, zoals op een zondag, moet deze later ingehaald worden. Standaard wil dit zeggen dat je assistent de eerstvolgende werkdag dan niet moet werken.
Je kan echter afspreken met je assistent dat deze feestdag op een bepaalde dag wordt ingehaald. Zo kan je bijvoorbeeld overeenkomen dat deze feestdag op een brugdag wordt geplaatst, waardoor je assistent geen verlofdag moet gebruiken om de brug te maken. Je kan je assistent ook laten kiezen wanneer ze deze dagen opnemen.
Je bent verplicht deze vervangingsdagen aan je werknemers mee te delen voor 15 december van het voorgaande jaar. Een voorbeelddocument hiervan kan je op de website van Securex downloaden 

Deeltijdse werknemers

Als je deeltijdse werknemers hebt die met een vast werkrooster werken en een feestdag valt op een dag dat zij volgens dit rooster normaal niet werken, kunnen ze deze feestdag niet op een later moment inhalen. Dus als je assistent nooit op een maandag werkt moet je geen vervangingsdag geven voor de feestdagen die op een maandag vallen.
Deeltijdse werknemers met een variabel uurrooster hebben recht op die feestdagen die samenvallen met een werkdag voor deze assistent volgens het werkrooster dat hem vijf dagen op voorhand is meegedeeld. Als hij of zij volgens dit rooster echter niet moest werken op die feestdag, moet je deze assistent daar echter wel een vervangingsloon voor uitbetalen. Dit om te vermijden dat je de werkroosters zo zou opmaken om feestdagen te omzeilen.

Werken op een feestdag?

Werken op feestdagen is enkel mogelijk in die sectoren waar zondagswerk is toegestaan. Voor mensen met een persoonsvolgend budget voor meerderjarigen (PVB) is dit in principe niet het geval maar in de praktijk is dit echter vaak noodzakelijk en wordt het wel gedaan.
Werken op een feestdag geeft je assistent geen recht op een hoger loon voor die dag, tenzij er anders is afgesproken in de overeenkomst. Je assistent heeft dan wel recht op een dag betaalde inhaalrust binnen de 6 weken na de feestdag. Voor een voltijdse assistent is deze inhaalrust een volledige dag als hij meer dan 4u gewerkt heeft op de feestdag, en een halve dag als hij minder dan 4u gewerkt heeft. Voor een deeltijds werkende assistent is de inhaalrust gelijk aan het aantal gewerkte uren op de feestdag.

Vervanging nodig?

Je assistent zal dus sowieso een paar dagen op het jaar niet moeten werken. Heb je die dagen toch nood aan ondersteuning dan zijn er mogelijkheden om vervanging te zoeken voor deze dagen. We schreven een apart artikel met alle mogelijkheden om een afwezige assistent tijdelijk tevervangen: 

Assistent via een interimkantoor?

Heb je een assistent in dienst via een interimbureau zoals t-interim? Dan gelden grotendeels dezelfde regels. T-interim heeft hier ook een samenvattend artikel over geschreven dat je kan nalezen op hun website.

Heb je nog een vraag? Naam dan gerust contact op met de Advieslijn.

< Terug naar nieuwsoverzicht

Lid worden

Als lid van Onafhanklijk Leven vzw geniet je van interessante voordelen.

Ontdek de voordelen

Ontvang onze laatste nieuwtjes

Volg ons via social media

Klik hier en praat met ons mee