Advieslijn 03 808 22 99

7 op 7 of niets! Kan dat?

Geschreven op di 3 januari, 2017 door Karen De Wilde in de categorie Nieuws

7 op 7 of niets! Kan dat?

In 2016 werden reeds een aantal persoonsvolgende budgetten toegekend. Sommige bugdethouders namen contact met een zorgaanbieder omdat ze daar zorg en ondersteuning willen inkopen. Daarvoor moet dan een overeenkomst onderhandeld worden.In deze overeenkomst moet goed afgesproken zijn welke zorg en ondersteuning precies wordt ingekocht. De eerste vragen hierover sijpelen al binnen. Wat kan? Wat kan niet?

Gaat het over dagbesteding? Of over woonondersteuning? Of over individuele ondersteuning? Bovendien moet in deze overeenkomst ook duidelijk zijn wat de kostprijs daarvan is. Budgethouders zullen immers de overeengekomen zorg met hun persoonsvolgend budget betalen. Sommigen zullen met punten betalen (voucher), anderen met cashgeld.


De eerste vragen van budgethouders daarover sijpelen hier al binnen.  Opvallend is dat sommige zorgaanbieders hun grenzen stellen:” Wij willen niet werken met cash”. Of juist omgekeerd: “Wij willen enkel werken met cash. “ Of als een budgethouder vraagt naar woonondersteuning gedurende 5 dagen per week: “ Dat kan hier niet. Het is enkel 7 op 7 of niets.” Wij zijn niet verrast dat budgethouders dan aan ons vragen: “Kan dat?”

We vernemen van  het VAPH dat de zorgaanbieders zich ook hier aan de regelgeving moeten houden. En dit laat niet toe dat zorgaanbieders dergelijke grenzen stellen. Ze werden enkel vergund door het VAPH indien ze een gelijkwaardig aanbod verzekeren voor budgethouders die inkopen met cash én vouchers. De wijze waarop de zorg en ondersteuning wordt gefinancierd mag geen rol spelen! Ook die zorgaanbieders die enkel 7/7 aanbieden trekken hier aan het kortste eind. De overeenkomst moet immers overeenstemmen met de ondersteuningsnoden en mogelijkheden van de budgethouder.

Hierbij de verwijzing naar de juridische analyse van het VAPH:
- Verwijzen naar artikel 19 van het oprichtingsdecreet van het VAPH (2004): “Aanbieders van niet-rechtstreeks toegankelijke zorg en ondersteuning kunnen door het agentschap enkel worden vergund als ze gelijkwaardige zorg en ondersteuning aanbieden, onafhankelijk of de persoon met een handicap zijn zorg en ondersteuning financiert met een cashbudget of een voucher.”
- Verwijzing naar algemene erkenningsvoorwaarden voorzieningen (BVR 2011) waar de artikelen 8, 9 en 12 moeten samen gelezen worden :
Artikel 8 : Voor er tot ondersteuning wordt overgegaan, sluiten de gebruiker of zijn vertegenwoordiger en de voorziening een schriftelijk protocol van verblijf, behandeling of begeleiding. Het protocol bevat tenminste de bepalingen, vermeld in bijlage 1, die bij dit besluit is gevoegd.
Artikel 9: In het protocol van verblijf, behandeling of begeleiding wordt de termijn bepaald waarbinnen de individuele dienstverleningsovereenkomst wordt opgesteld, die deel uitmaakt van het protocol van verblijf, behandeling of begeleiding. Die termijn kan hoogstens zes maanden bedragen.
Artikel 12: De individuele dienstverleningsovereenkomst wordt schriftelijk opgesteld in overleg met de gebruiker of zijn vertegenwoordiger, op basis van de noden en mogelijkheden van de gebruiker. Het overleg wordt op een wijze georganiseerd die aan de gebruiker is aangepast.

Op basis van deze juridische argumenten kan een gebruiker er dus op staan dat de voorziening ingaat op zijn vraag naar 5/7 ondersteuning.  Zorg op maat , daar was het toch juist om te doen?

< Terug naar nieuwsoverzicht

Lid worden

Als lid van Onafhanklijk Leven vzw geniet je van interessante voordelen.

Ontdek de voordelen

Ontvang onze laatste nieuwtjes

Door jouw gegevens in te vullen, ga je akkoord met onze privacy policy.

Volg ons via social media

Klik hier en praat met ons mee

Om de gebruikerservaring van deze site te verbeteren gebruikt deze website cookies.

Akkoord