Advieslijn 03 808 22 99

...en wat met die wachtlijst?

Geschreven op do 11 augustus, 2016 door Elien Standaert in de categorie Advieslijn

...en wat met die wachtlijst?

Met het nieuwe PVB systeem wil de overheid de Centrale Registratie van Zorgvragen (CRZ), beter gekend als dé wachtlijst voor meerderjarigen, anders organiseren. Sta jij op die CRZ wachtlijst? Dan kreeg je hierover een brief van het Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap (VAPH). Het verhaal van de wachtlijsten vatten we hier voor jou samen.

Met het nieuwe PVB systeem wil de overheid de Centrale Registratie van Zorgvragen (CRZ), beter gekend als dé wachtlijst voor meerderjarigen, anders organiseren.

Sta jij op die CRZ wachtlijst? Dan kreeg je hierover een brief van het Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap (VAPH). Het verhaal van de wachtlijsten vatten we hier voor jou samen.

In de overgang naar het nieuwe PVB-systeem heb je twee trajecten voor meerderjarigen: voor mensen die nu al op de wachtlijst staan en voor mensen die hun eerste vraag pas in het nieuwe systeem stellen. We geven hieronder enkel uitleg over mensen die nu al op de wachtlijst staan.

Iedereen die op 1 mei 2016 op de wachtlijst stond met een vraag naar zorg en ondersteuning via PAB of vanuit een gesubsidieerde voorziening, kreeg de voorbije weken een brief van het VAPH. Ofwel werd je zorgvraag niet omgezet naar een vraag voor een PVB, ofwel is dat wel zo.

Je zorgvraag werd omgezet naar een vraag voor een PVB

Samen met de contactpersoon zette het VAPH de actieve zorgvragen op de CRZ wachtlijst om naar een vraag naar PVB. Dit gebeurt automatisch, hiervoor hoef je niks te doen.

PVB-budgetcategorie

Zowel bij een oorspronkelijke PAB-aanvraag als vraag naar ondersteuning bij een voorziening lees je in je brief welke budgetcategorie is toegewezen. In onderstaande tabel kan je de budgethoogte bij deze budgetcategorie terugvinden:

budgetcategorie PVB budget (euro) max
I 10.000
II 14.000
III 20.000
IV 27.500
V 35.000
VI 41.000
VII 43.500
VIII 45.000
IX 49.000
X 58.000
XI 72.000
XII 85.000

Bij een PAB-aanvraag is de hoogte van je PVB-budgetcategorie gebaseerd op het PAB-inschalingsverslag dat in het verleden werd gemaakt en besproken door de deskundigencommissie van het VAPH.

Bij een vraag naar ondersteuning van een gesubsidieerde voorziening wordt je PVB-aanvraag uitgedrukt in ondersteuningsfuncties om zo te komen tot een PVB-budgetcategorie.
Er zijn 6 ondersteuningsfuncties: woonondersteuning, dagondersteuning, individuele praktische hulp, psychosociale begeleiding, globale individuele ondersteuning en oproepbare permanentie.

Aan deze ondersteuningsfuncties worden frequenties toegewezen. De frequentie geeft aan hoe vaak je beroep wil doen op de ondersteuningsfunctie per week. Het VAPH is uitgegaan van het gemiddelde om te komen tot je voorgestelde PVB-budgetcategorie.

Ga je niet akkoord met de voorgestelde frequentie? Dien dan het formulier in bij de provinciale afdeling van het VAPH en vul je de gewenste frequentie in. De maxima staan vermeld in dit formulier, dus meer dan deze maxima kan je niet aanvragen.
Dit formulier moet binnen zijn voor 15 oktober 2016.

Prioriteitengroep

Bijkomend worden de  PVB-aanvragen toegekend aan een prioriteitengroep. Er zijn drie prioriteitengroepen: 
- prioriteitengroep 1: meest dringende vragen
- prioriteitengroep 2: gemiddeld dringende vragen
- prioriteitengroep 3: minst dringende vragen

In welke prioriteitengroep jouw PVB-aanvraag is toegekend is ook te lezen in je brief.
Je kan vanaf het voorjaar van 2017 via de website mijn.vaph.be zien op welke plaats jouw PVB-aanvraag staat binnen de toegewezen prioriteitengroep.

Ben je niet akkoord met de toegekende prioriteitengroep? Dan kan je vanaf oktober 2016 via het Multidisciplinair Team (MDT) een herziening aanvragen. Een lijst van alle MDT’s vind je hier.

Je zorgvraag werd niet omgezet naar een vraag voor een PVB

Stond je met een minder dringende vraag naar ondersteuning op de CRZ wachtlijst? Bijvoorbeeld een toekomstgerichte vraag? Had jouw zorgvraag nog geen beslissing van de provinciale evaluatiecommissie (PEC)? Kan Rechtstreeks Toegankelijke Hulp (RTH) aan je ondersteuningsvragen tegemoet komen? Heb je al voldoende ondersteuning maar wil je binnen dezelfde zorgvorm naar een andere voorziening migreren of wil je gebruik maken van een minder intensieve zorgvorm?
Dan zette het VAPH jouw vraag niet om. Je kreeg dan een brief met het advies je te richten tot Rechtstreeks Toegankelijke Hulp. Bij een dringere nood kan je je zorgvraag (laten) herformuleren en alsnog een aanvraag PVB doen.

Nog vragen? Bel of mail ons.

Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen? Voor meer informatie kan je altijd bellen of mailen naar de Advieslijn van Onafhankelijk Leven vzw via 09 395 55 10 of advies@onafhankelijkleven.be. De Advieslijn is een gratis service met adviseurs die je vragen over PAB, PGB en/of PVB snel en duidelijk beantwoorden.
Meer informatie op:
www.onafhankelijkleven.be

< Terug naar nieuwsoverzicht

Lid worden

Als lid van Onafhanklijk Leven vzw geniet je van interessante voordelen.

Ontdek de voordelen

Ontvang onze laatste nieuwtjes

Door jouw gegevens in te vullen, ga je akkoord met onze privacy policy.

Volg ons via social media

Klik hier en praat met ons mee

Om de gebruikerservaring van deze site te verbeteren gebruikt deze website cookies.

Akkoord